Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur undervisar lärare för hållbar utveckling? : En litteraturstudie om undervisningens syfte och innehåll i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Beatrice Blixt; Mathilda Nyyssönen; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; undervisningsmetoder; undervisningstraditioner; ESD;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva hur undervisning för hållbar utveckling framställs inom forskning. Då mänskligheten står inför stora utmaningar i form av miljöförändringar och dess konsekvenser så behöver människor bli medvetna om hur de kan vara med och påverka. LÄS MER

  2. 2. “Är det ok med en 10 meter hög röd snopp i en rondell?” : En studie om bildlärares tal om bildämnets demokratiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jacob Zidén; Alexandra Ruth Bergman; [2022]
    Nyckelord :bild; bildlärare; bildämne; demokrati; demokratifostran; demokratisk; demokratiuppdrag; diskursanalys; pedagogik; skola; socialkonstruktivism; undervisning; undervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Skolan har förutom kunskapsuppdraget även ett demokratifostrande uppdrag som ska genomsyra alla skolans verksamheter och aktiviteter. Ett demokratiargument motiverar bildämnet i kursplanen vilket i forskning främst lyfts genom bildämnets kommunikativa aspekter. LÄS MER

  3. 3. Den goda grammatiken : En intervjustudie om svensklärares ämnesdidaktiska val i gymnasieskolans grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jonatan Hansson; [2022]
    Nyckelord :grammatikundervisning; grammatikdidaktik; läroplansanalys; undervisningstraditioner; gymnasieskolans svenskämne.;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningen har enligt de flesta en given plats inom svenskundervisningen. Dess exakta roll inom ämnet i sig och som komplement till ämnets övriga delar råder det dock inte samma konsensus kring. Syftet med denna uppsats är att vidga förståelsen för hur svensklärare resonerar kring sin egen grammatikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för skolans miljöarbete : En studie av förändringar i grundskola och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematik, teknik och naturvetenskap

    Författare :Malin Fahlén; Håkan Hallberg; [2004]
    Nyckelord :Teaching; Didaktik; attityd; hållbar utveckling; normstödjande strukturer; tvärvetenskap;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i hur synen på förutsättningarna för miljöarbete på skolorna i en norrlandskommun ser ut. Vi har genom intervjuer med berörda parter gjort en kvalitativ undersökning som utrett hur de normstödjande respektive normhindrande strukturerna påverkar möjligheterna för miljöarbetet. LÄS MER

  5. 5. Fostran till miljömedvetna medborgare. En studie om miljöundervisningen på Flodafors skola

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Anahita Eslami; Charlotte Öberg; [2003]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; Miljöundervisning; Utomhuspedagogik; Friluftspedagogik; utbildningsfilosofi; miljöetik; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vad miljöundervisningen i Flodafors skola handlar om. Vi ville även undersöka vilka olika arbetssätt som förekommer. Den teoretiska delen i arbetet behandlar olika dimensioner av miljöundervisning och olika undervisningstraditioner. LÄS MER