Sökning: "skolledarperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet skolledarperspektiv.

  1. 1. Flexibilitetens paradox : En makt- och professionsteoretisk studie om grundlärare i fritidshems yrkesidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Betina Johansson; Karolina Juntunen; [2021]
    Nyckelord :professional identity; professional theories; power analysis; primary school teachers in leisure centers; school leader; job advertisements; yrkesidentitet; professionsteorier; maktanalys; grundlärare i fritidshem; skolledare; platsannonser;

    Sammanfattning : Synen på professionen grundlärare i fritidshem undersöks genom en kvantitativ undersökning där platsannonser med tjänster riktade mot lärare i fritidshem studeras. Vidare görs även en kvalitativ undersökning där rektorer intervjuas för att få ett skolledarperspektiv på fritidshemmet och lärarna som arbetar där. LÄS MER

  2. 2. Orättvist! : En kvalitativ studie om likvärdigheten i den svenska grundskolan ur ett skolledningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Roza Sarendal; Lisa Haglund; [2019]
    Nyckelord :Likvärdig; utbildning; semistrukturerade intervjuer; skolledarperspektiv; ramfaktorteori; segregation; skola; rektor; engagemang; tillit;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur rektorer definierar begreppet likvärdig utbildning, och vilka hinder och svårigheter som rektorer finner i att säkerställa en likvärdig utbildning för alla elever. Urvalet i studien är sex rektorer som genom semistrukturerade intervjuer delger sina erfarenheter, åsikter och upplevelser kring det valda ämnet. LÄS MER

  3. 3. Den svårfångade specialpedagogiska kompetensen : Skolledares förståelse för, erfarenheter av och visioner om specialpedagogisk kompetens i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sara Jormvik; Catarina Kollryd; [2017]
    Nyckelord :inkludering; samarbete; samtal; skola; skolledare; specialpedagogik; specialpedagogisk funktion; specialpedagogisk kompetens; undervisning;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) föreskriver att skolledare är ytterst ansvariga för att tillgodose att det finns specialpedagogisk kompetens på skolan. Utifrån denna bestämmelse väcktes intresset att undersöka innebörden av specialpedagogisk kompetens utifrån ett skolledarperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Varierade uppfattningar av entreprenöriellt lärande : En studie av hur pedagoger samt skolledare uppfattar entreprenöriellt lärande

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Köhler; [2017]
    Nyckelord :bedömning; elevers utveckling; entreprenöriellt lärande; fenomenografisk ansats pedagog- samt skolledarperspektiv; semistrukturerade intervjuer; skolutveckling; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Entreprenöriellt lärande finns inskrivet i styrdokumenten för den svenska skolan, vilket innebär att begreppet givits en stärkt ställning, både i Sverige samt i övriga europeiska länder. Att vara entreprenöriell kan omfatta att vara nyfiken, kreativ, innovativ, hitta lösningar, våga tro på sig själv, samverka, uppleva tilltro till sin egen förmåga samt att uppleva lust till sitt eget lärande. LÄS MER

  5. 5. Motivationens förutsättningar och betydelse för lärare och elever - ur ett skolledarperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Hulterström; [2015-05-22]
    Nyckelord :Motivation; Lärande; Ledarskap och skolutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare resonerar kring vad som påverkar elevers och lärares motivation och om det finns några likheter mellan det som lärarna uttrycker betydelsefullt på elevnivå och lärarnivå. Arbetet försöker också söka svar på vad lärarna uttrycker att skolledare har för betydelse i sammanhanget och i så fall på vilka sätt ledaren har betydelse. LÄS MER