Sökning: "skolmiljö."

Visar resultat 21 - 25 av 518 uppsatser innehållade ordet skolmiljö..

  1. 21. Specialpedagogers roll i grundskolor : En intervjustudie om arbetsuppgifter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Angelica Vestman; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; rektor; vårdnadshavare; inkludering; skolmiljö; samarbete; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar arbetsklimatet och utmaningarna för specialpedagoger inom grundskolor. Kvalitativa intervjuer användes för att undersöka specialpedagogernas erfarenheter och utmaningar. Resultaten belyser olika aspekter av specialpedagogens roll, inklusive kartläggning, handledning, undervisning och skolledning. LÄS MER

  2. 22. Lärarstudenters tankar kring att jobba med rörelse i skolan : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

    Författare :Anette Alvarsson; Josefin Edwall; [2023]
    Nyckelord :Physical activity; School; Children; Adolescence; Focus Group; Student teachers; Fysisk aktivitet; Skola; Barn; Ungdom; Fokusgrupp; Lärarstudenter;

    Sammanfattning : Två av tio barn och ungdomar når rekommendationen för fysisk aktivitet och den fysiskaaktiviteten minskar med ökande ålder. Då barn och ungdomar spenderar mycket tid i skolanfinns det möjlighet att genom tidiga insatser redan under skolgången lägga grunden förelevernas aktiva vanor. LÄS MER

  3. 23. Den moderna lärarens roll på fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om hur olika yrkeskategorier ser på fritidshemslärarens roll

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Samuelsson Moström; Björn Iggström; [2023]
    Nyckelord :Lärare; lärare i fritidshem; ledarskap; pedagog; yrkesutveckling; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Rollen som pedagog på fritidshemmet har över tid förändrats fritidspedagog och socialpedagogik till lärare och lärande. Idag ses fritidshemmet som en arena för lärande för eleverna och en viktig del av den förlängda skoldagen, trots att man befinner sig i ett utbud av gamla och nya normer värderingar och kunskaper både bland pedagogerna på fritidshemmet som grundlärare och skolledare. LÄS MER

  4. 24. Arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn med diagnosen ADHD i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Hanna Agde-Johansson; Cecilia Lövgren; [2023]
    Nyckelord :attention deficit hyperactivity disorder; children; classroom; environment och occupational therapy;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är den vanligaste diagnosen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för barn. Utmärkande symptom för en person med diagnosen ADHD är svårigheter att utföra uppgifter, fokusera, bibehålla uppmärksamhet och passa tider, vilket är faktorer som kan påverka skolgången negativt. LÄS MER

  5. 25. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER