Sökning: "skrivprocesser"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade ordet skrivprocesser.
21. Elevers uppfattningar om skrivning i årskurs 3 : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 3 talar om skrivning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this essay is to describe how students in third grade speak about writing. I want to investigate what ideas and awareness children has about writing. I want to compare the results from third grade with pre-school children. I also want to find out how it is in other countries and over time. LÄS MER
22. Att arbeta praktiskt utifrån teoretiska skrivdiskurser i skrivundervisningen : Med fokus på genrepedagogik och processkrivning i förhållande till svenskämnet i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : This thesis analyses existing scientific articles and papers about the principles of genre pedagogy, process writing and how they are working in theory and pratice. Many studies have been made to see how genre pedagogy and process writing are working in Swedish schools. LÄS MER
23. Att skapa motivation till att skriva texter : Hur introduktionen av skrivuppgiften påverkar resultatet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Syfte Jag har genomfört undersökningar i syfte att se hur olika introduceringsmetoder påverkar elevers skrivande. Metod Mina undersökningar har bestått av deltagande observationer samt insamlande av dokument. Dokumenten utgörs av de texter eleverna skrev under observationerna. LÄS MER
24. Mening och yta - Analys av redigeringsmönster i gymnasisters skrivande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka skillnader i redigeringsmönster hos skribenter på gymnasiet samt hur dessa redigeringsmönster påverkas av kamratrespons. Det långsiktiga målet med undersökningen är att lärare får en bättre förståelse för hur starka respektive svaga elever redigerar text och att de använder sig av dessa kunskaper till att utforma en bättre skrivundervisning. LÄS MER
25. ”Det var en gång…” : En kvalitativ studie om bedömning av skönlitterärt skrivande i grundskolans tidigare år.
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Syftet med denna studie är att ge läsaren en bild av hur skrivprocessen samt bedömningsarbetet i skönlitterärt skrivande kan se ut i grundskolans yngre år. Jag vill genom tidigare forskning ta reda på hur en skrivprocess kan vara uppbyggd, vilka viktiga delar lärarna bör att ta hänsyn till i processen samt bedömningens/återkopplingens roll. LÄS MER