Sökning: "social identitet grupptillhörighet"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden social identitet grupptillhörighet.

  1. 1. Skrolla Vidare: En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Theodor Tranarp; Alice Wischer; Klara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Identitet; TikTok; Motivation; Grupptillhörighet; Konsumenter; consumers; Social Groups; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Skrolla vidare “ En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Alice Wischer, Klara Johansson och Theodor Tranarp Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Identitet, TikTok, Motivation, Grupptillhörighet, Konsumenter Syfte: Uppsatsen ämnar att undersöka konsumenters användande av mediet TikTok och skapa en förståelse för motivationen till användandet samt konsumentkulturen och den sociala identiteten som uppstår till följd av det. LÄS MER

  2. 2. Från ensamhet till gemenskap : En jämförelse av femcel- och incelforum genom kvalitativ innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Klara Hägg; Kerstin Klingefjord; [2023]
    Nyckelord :Incel; femcel; ofrivilligt celibat;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att undersöka diskussionsforum för män som lever i ofrivilligt celibat, incels, och kvinnor som lever i ofrivilligt celibat, femcels. I den tidigare forskningen inom ämnet har incels, en grupp känd för sitt kvinnohatande och våldsförespråkande synsätt, getts större utrymme än femcels, en grupp som nekats tillträde till debatten om det ofrivilliga celibatet. LÄS MER

  3. 3. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER

  4. 4. Mobbningens påverkan på identitet & grupptillhörighet i subgrupper : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Niklas Thörn; Sandra Robertsson; [2022]
    Nyckelord :Bullying; attributes; the bullies; identity; belonging; group choice; Mobbning; attribut; mobbarna; identitet; tillhörighet; gruppval;

    Sammanfattning : Alla vill tillhöra något och vara med likasinnade. Mobbning är ett samhällsproblem som kan få förödande effekter, inte bara för de inblandade utan för alla. LÄS MER

  5. 5. När man pratar, så dansar man med varandra : En kvalitativ studie om dialekter i yrken, som innebär kund- eller patientkontakkt via telefon

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Mikaela Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Dialekt; attityder; social identitet; roll;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att nå en förståelse för hur anställda, i yrken som innebär kundellerpatientkontakt via telefon, använder sig av och hanterar sin röst och dialekt i yrket.Vidare avsåg studien att utforska vilka strategier de anställda använder sig av för att hanteraden dialektala problematiken i yrket, samt hur de pendlar mellan ett privat jag respektive ettarbetsjag. LÄS MER