Sökning: "social interaktion och kultur"

Visar resultat 21 - 25 av 103 uppsatser innehållade orden social interaktion och kultur.

  1. 21. Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning med fokus på andraspråkselever i årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Kristina Filipovic; Bibaesha Hakimi; [2021]
    Nyckelord :andraspråkselever; interaktion; sociokulturellt perspektiv; So-undervisning; språkutvecklande arbetssätt; stöttning.;

    Sammanfattning : En stor utmaning som lärare står inför är att arbeta språkutvecklande i SO-undervisningen för att främja andraspråkselever. I allt större utsträckning ställs lärare inför tuffa utmaningar då elever inte behärskar kraven på språket som ställs. LÄS MER

  2. 22. ”Man blir så himla effektiv men det där spontana i korridoren finns ju inte” : En kvalitativ studie om chefers upplevelse av att ofrivilligt behöva arbeta på distans

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Rickard Andersson; Anette Johansson; [2021]
    Nyckelord :Managers; Covid-19; Teleworking; Involuntary; Chefer; Covid-19; Distansarbete; Ofrivilligt;

    Sammanfattning : Våren 2020 förändrades stora delar av vårt samhälle och arbetsmarknaden i stort. Ett nytt virus hade upptäckts i Kina vilken kunde överföras mellan människor. Viruset har fått namnet SARS-coronavirus-2 och den officiella benämningen är Covid-19. LÄS MER

  3. 23. Den Polisiära Närvaron : En kvalitativ undersökning av Polismyndighetens relationsbyggande arbete på Instagram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Matilda Klefström; [2021]
    Nyckelord :Instagram; Medialization; Media logic; Government communication; The Swedish Police; Public relations; Relationship building tactics; Social media; Instagram; Medialisering; Medielogik; Myndighetskommunikation; Polismyndigheten; Public relations; Relationsbyggande taktiker; Sociala medier;

    Sammanfattning : Hur arbetar den svenska Polismyndigheten med relationsbyggande taktiker på Instagram? Genom att undersöka det engagemang, den interaktion och sättet på vilket Polisen bemöter kritik bemöts på plattformen har jag kunnat fastställat hur ett antal av dessa tekniker nyttjas i praktiken. Under en begränsad tidsperiod har samtliga inlägg och kommentarer som publicerats till myndighetens konto studerats utifrån tidigare forskning såväl som utifrån utvalda teoretiska perspektiv. LÄS MER

  4. 24. #MentalHealth : En netnografisk studie om hur psykisk ohälsa representeras på TikTok

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Darejati; [2021]
    Nyckelord :social media; TikTok; mental health; representation; public sphere; participatory culture; netnography; sociala medier; TikTok; psykisk hälsa och ohälsa; representation; offentlighet; deltagarkultur; netnografi;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur psykisk ohälsa representeras på TikTok. Syftet med undersökningen var att genom netnografi observera hur användarna visar upp och diskuterar ämnet för att få en större förståelse för hur sociala medier kan användas för att sprida kunskap och medvetenhet kring psykisk ohälsa. LÄS MER

  5. 25. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER