Sökning: "social kompetens skola"
Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden social kompetens skola.
1. Särbegåvning i en mångkulturell skola : En litteraturgranskning om särskilt begåvade elever med migrationsbakgrund
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Den svenska skolan präglas av många missuppfattningar om särskild begåvning. Elever som är särbegåvade förväntas exempelvis ofta prestera högt och lyckas i skolan utan några särskilda stödinsatser. Men tidigare forskning har visat att de tvärtom ofta upplever svårigheter i skolan. LÄS MER
2. BoI-utbildningars pedagogiska innehåll och högskolebibliotekschefers beskrivningar av pedagogisk kompetens
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Discussions about an assumed discrepancy between the content being taught in Library and Information Science (LIS) education and the needs of the labour market has been noted both on an international and a national level. Previous studies have highlighted a lack of pedagogical content in LIS programmes which, as a result, seemingly inadequately prepares students for the many pedagogical aspects of library work. LÄS MER
3. Specialpedagogers syn på särbegåvade barn i förskolan : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att uppmärksamma synen på särbegåvning i förskolan, med fokus på specialpedagogernas kännedom. Jämfört med andra länder ligger Sverige efter I forskning kring särbegåvade barn. LÄS MER
4. Lokalsamhället som klassrum : En kvalitativ studie om SO-lärares syn på utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Upplevelser med hjälp av kroppen och användningen av olika sinnen är betydelsefullt för människans lärande. Inlärningsprocessen kan implementeras och förstärkas genom utomhuspedagogik. LÄS MER
5. Att arbeta och samarbeta med vägledning i mellanstadiet : - En kvalitativ studie ur studie- och yrkesvägledares och lärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ungdomar upplever att studie- och yrkesvägledningen i skolan kommer för sent. Med detta som grund uppstod studiens valda ämne vilket är studie- och yrkesvägledning i mellanstadiet. LÄS MER