Sökning: "social psykologi sociala medier"
Visar resultat 16 - 20 av 100 uppsatser innehållade orden social psykologi sociala medier.
16. The Political Game On Social Media : A quantitative study of to what extent Swedish first-time voters were influenced by political videos on "TikTok"
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This research explores if Sweden, a country with high trust in the political system could be challenged by social media. The study focuses on one spectrum of social media, TikTok, that exploded during the covid-19 pandemic and is proof of how fast social media develops and reaches out to human beings. LÄS MER
17. #Like #Share #FollowBeroendet som gör att vi delar mer : Publiceringsvanor på sociala medier i förhållande till beroende av sociala medier, digital ålder, självkänsla och tendenser till depression
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/PsykologiSammanfattning : Hur den psykiska hälsan kan påverkas av användning av sociala medier är omdiskuterat och väl studerat. Forskning kring vilka faktorer som kan predicera vilket typ av innehåll och hur frekvent individer publicerar på sociala medier är dock, till författarnas vetskap, sparsamt undersökt. LÄS MER
18. Duger alla i krig? Attityder till försvarsrelaterade könsroller under externt hot
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Med bakgrund i den pågående Ukrainakonflikten har denna undersökning intresserat sig av synen på könsroller under ett externt hot. Frågeställningen formulerades till: Hur ser människors attityder mot försvarsrelaterade könsroller ut under ett externt hot? För att göra detta konstruerades en skala för att mäta attityder mot försvarsrelaterade könsroller (AKF). LÄS MER
19. ”Alla andra på Instagram verkar veta exakt vilka de är” : Unga kvinnors upplevelse av hur Instagram påverkar deras självuppfattning och självkänsla
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur kvinnor i det unga vuxna formativa utvecklingsstadiet upplever att deras självuppfattning och självkänsla påverkas av Instagram. Åtta kvinnor i åldrarna 18-25 deltog. Den induktivt tematiska analysen genererade fyra huvudteman. LÄS MER
20. Skönhet och sociala medier : Unga kvinnors upplevelser av skönhetsideal och skönhetsingrepp, samt deras upplevelse av sociala mediers påverkan på dessa
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Skönhetsideal och strävan efter dessa är inte ett nytt fenomen, utan har funnits i olika kulturer och samhällen genom tiderna. Däremot har vi idag nya metoder i form av skönhetsingrepp för att korrigera och uppnå det rådande idealet. LÄS MER