Sökning: "sociala medier utseende"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden sociala medier utseende.

  1. 1. Influencers och skönhetsideal :   ’’Dom är ju snygga även om deras utseende är fejk’’  

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Nordlund; Sjölén Simone; [2023]
    Nyckelord :Social media; Influencer; Cosmetic procedures; Beauty standards; Impact; Sociala medier; Influencer; Skönhetsingrepp; Skönhetsideal; Påverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och diskutera huruvida influencers påverkar människor när det kommer till skönhetsideal. Undersökningen syftar till att öka förståelsen för vilka faktorer som kan ligga bakom att personer överväger eller beslutar sig för att göra ett skönhetsingrepp. LÄS MER

  2. 2. Kroppen, knoppen & allt däremellan : En kvalitativ undersökning av kroppsideal och ätstörningsproblematik hos mellanstadieelever – skolkuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Moa Ersson; Catja Petersson; [2023]
    Nyckelord :Body ideal; eating disorder problems; middle school students; salutogenic perspective; school counselors.; Kroppsideal; mellanstadieelever; salutogent perspektiv; skolkuratorer; ätstörningsproblematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka synen på kroppsideal i relation till ätstörningsproblematik hos mellanstadieelever utifrån en skolkurators perspektiv. Intervjuer genomfördes med sex skolkuratorer i Gävleborgs län och analyserades sedan utifrån tematisk analys, genom ett salutogent perspektiv och empowerment. LÄS MER

  3. 3. Vacker på utsidan, trasig på insidan : En studie om unga kvinnors attityd till skönhetsfilter på TikTok

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida op de Weegh; Gréta Sigurdardóttir; [2023]
    Nyckelord :Social media; TikTok; Beauty filters; Body image; Sociala medier; TikTok; Skönhetsfilter; Självbild;

    Sammanfattning : I dagens snabbt växande sociala medielandskap står vi inför etiska frågor som ännu inte har diskuterats tillräckligt i takt med den digitala utvecklingen. Sociala medier spelar en betydande roll i att upprätthålla och sprida skönhetsideal på en skala vi aldrig tidigare skådat. LÄS MER

  4. 4. Träningsklädernas påverkan på träningsupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Julia Antonsson; Märta Eriksson; [2022-06-28]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; genus; kvinnor; träning; träningskläder; träningsupplevelse;

    Sammanfattning : Denna uppsats baseras på en explorativ studie där syftet är att undersöka hur kvinnor ser på skillnader mellan manliga och kvinnliga träningskläder, vilka träningskläder de väljer, samt hur träningskläder påverkar träningsupplevelsen. Ett frågeformulär skapades och skickades ut via sociala medier för att samla in empiri. LÄS MER

  5. 5. När skönheten är odjuret : En studie om unga kvinnors attityder till framställningen av skönhetsingrepp på Instagram – med inriktning på deras självbild.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Rebecca Smahl; Levi Shanni; [2022]
    Nyckelord :Instagram; gender; beauty; beauty ideal; beauty procedures; identity; attitudes; Instagram; genus; skönhet; skönhetsideal; skönhetsingrepp; identitet; attityder;

    Sammanfattning : Kroppens yttre utseende har varierande betydelser i människors liv, men alla har en uppfattning om hur de tänker och känner kring sin kropp. Vår kroppsuppfattning influeras oftast av yttre faktorer, inklusive sociala medier som presenterar innehåll som kan påverka vårt tankesätt. LÄS MER