Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inget man tar i korridoren liksom : Elevassistenters erfarenheter av elevers integritet i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Eva Hallberg; [2022]
    Nyckelord :Special school; intellectual disability; integrity; teaching assistant; Grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; integritet; elevassistent;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några elevassistenters erfarenheter av att hantera frågor som rör elevers personliga och kroppsliga integritet, med särskilt fokus på gränser för kroppslig närhet i grundsärskolans dagliga praktik. De metoder som tillämpades var narrativa intervjuer med en kvalitativ design. LÄS MER

  2. 2. Hur läromedel i svenskämnet presenterar läs- och skrivinlärning : En kvalitativ textanalys med fokus på interaktionsgrad samt läromedlens förhållningssätt till introduktion av språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Borg; Izabella Ewertson; [2020]
    Nyckelord :top-down; bottom-up; läsinlärning; skrivinlärning; sociokulturellt perspektiv; läromedel; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med utökad kunskap om vilka förhållningssätt olika läromedel har gällande introduktionen av läs- och skrivinlärning samt i vilken grad läromedlen möjliggör interaktion mellan undervisningens samtliga deltagare. Studien är baserad på en kvalitativ textanalys där fyra läromedel, Simalabim grundbok 1, Prima svenska 1, Forma språket ettan samt Den magiska kulan, har analyserats utifrån sex olika kategorier, som alla berör det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Socialkonstruktivism i samhällskunskapen : Samhällskunskapslärares syn på och användande av socialkonstruktivism som kunskapsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Emil Funcke; [2020]
    Nyckelord :Socialkonstruktivism; likvärdighet; bedömning; individualisering; ramfaktorer;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to disseminate knowledge about how teachers in social studies education resolve the tension between equality in teaching and individualization of teaching in a social constructivist spirit. As well as seeing what obstacles teachers experience in order to implement the best possible teaching. LÄS MER

  4. 4. Barn och unga i 3 § LVU-domar : Att dömas till att skyddas från sig själv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Kalle Ingerstad; Nicholas Oja; [2018]
    Nyckelord :3 § LVU; Compulsory care; Child welfare; Protection needs; Problem behavior; Social constructions; Social constructivism; 3 § LVU; Tvångsvård; Barnavård; Skyddsbehov; Problembeteende; Sociala konstruktioner; Socialkonstruktivism.;

    Sammanfattning : Svensk barnavård och tvångsvård av barn och unga har diskuterats och problematiserats av flertalet forskare och har även varit lagstadgat sedan början av 1900-talet. Lagen och hur samhället ser på problembeteende och skyddsbehov har sedan dess förändrats. LÄS MER

  5. 5. Vägar till skulpturalt språk och rumskänsla : Gymnasielärares uppfattningar om didaktik   för tredimensionellt skapande i ämnet Bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Pernilla Wiechel; [2017]
    Nyckelord :diskurs; praxisgemenskap; spatial intelligens; textualiserad kunskapssyn; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att synliggöra vilka uppfattningar några lärare på gymnasiets estetiska program har om sin undervisning i tredimensionellt skapande i ämnet Bild. Studien beskriver också tredimensionellt skapande som ett språk bland andra språk som elever kan erövra, med stöd i konstnärlig forskning. LÄS MER