Sökning: "sociokulturellt genusperspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden sociokulturellt genusperspektiv.
1. Risk, klimat och genus : En kvalitativ studie om män och kvinnors klimathandlande
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : In recent years, it has become increasingly more common for alarming reports about climate change to be noticed in news outlets and on social media. Few have failed to acknowledge that climate change is causing risks for both nature and individuals. Yet, how these risks are interpreted is not a given. LÄS MER
2. Får jag kalla mig basist? : En sociokulturell självstudie i hur den sociala kontexten påverkar min utveckling på kontrabas inom jazzgenren.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på hur jag approprierar kulturella redskap på kontrabas inom jazzgenren och hur den sociala kontexten påverkar mitt lärande. Det sociokulturella perspektivet ligger till grund för min studie och fokuserar på ökat deltagande, mästarlära och appropriering av kulturella redskap. LÄS MER
3. Vad vet och vad vill vårdnadshavarna? : En kvantitativ undersökning av relationen mellan vårdnadshavare och fritidshem
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to examine guardians' expectations of the leisure-time centers and how familiar they are with the curriculum and the after-school activities. We have used a quantitative method in the form of a questionnaire that we sent out to 2 schools. LÄS MER
4. ”BARN ÄR INTE FÖRDOMSFULLA, DE ÄR EN SPEGEL AV DEN OMVÄRLD DE LEVER I” : En intervjustudie om förskollärares syn på arbete med bilderboken ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare ser på att arbeta aktivt med frågor om genus och könsnormer, med bilderboken som redskap. Studien baserades på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare och i analysen hade ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt genusteori använts. LÄS MER
5. Normkritik i en heteronormativ skola : En kvalitativ studie om lärares varierade uppfattningar kring läroplanens uppdrag om genus och kön
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The purpose of the study is to increase the knowledge of teachers' varied views about the assignment in the curriculum on the social gender and the biological gender. Through qualitative semi-structured interviews, different teachers' thoughts were highlighted which, together with a sociocultural perspective, which characterized both the method and the result, made it possible to answer the study's purpose. LÄS MER