Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Där kan de känna att de lyckas.”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Katarina Arvidsson; Joel Bjurbo; [2023-10-26]
    Nyckelord :ADHD; Fritidshem; Specialpedagogik; NPF; Neuropsykiatriska funktionshinder.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att öka kunskapen om hur man i fritidshemmen anpassar verksamheten för elever med ADHD, samt undersöka hur man inom olika yrkeskategorier inom skolan ser på specialpedagogiskt arbete i fritidshemmet. För att uppfylla syftet kommer vi att utföra kvalitativa intervjuer med lärare i fritidshem, speciallärare och rektor. LÄS MER

  2. 2. Övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 : Mentorers upplevelser och framgångsfaktorer ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jessica Brozin Forsberg; Malin Nyqvist; Sofia Ånger; [2023]
    Nyckelord :Students in need of special support; SOC KASAM; transfer; transition; Elever i behov av särskilt stöd; KASAM; övergångsprocessen; överlämning;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 för elever i behov av särskilt stöd. Syftet var att undersöka hur mentorer upplever övergångsprocessen samt vilka framgångsfaktorer och förbättringsområden de anser finns. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares perspektiv på skrivundervisning i grundskolans tidiga år : En diskursanalys av styrdokument och stödunderlag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Fredlund Ugarph; Evelina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :likvärdighet; skrivbedömning; skrivdidaktik; skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivutveckling; specialpedagogik; styrdokument;

    Sammanfattning : I föreliggande studie riktas uppmärksamheten mot elevers tidiga skrivande. Speciallärare har en viktig uppgift att berika och understödja lärares kunskaper i främjande skrivundervisning. Elevers skrivutveckling är komplex och inrymmer flera samverkande dimensioner, där undervisningen behöver anpassas efter varje elevs nivå. LÄS MER

  4. 4. Elever i behov av specialpedagogiskt stöd inom kommunal vuxenutbildning.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lindha Hultgren; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiskt stöd; vuxenutbildning; förutsättningar; behov; relation;

    Sammanfattning : This study aims to highlight and make visible students' needs for special educational support within municipal adult education. The study intends to make visible and clarifying students' varied conditions but also their needs for support in adult education. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med anpassningar imatematikundervisning – ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Khaled Maana; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; matematiksvårigheter; specialpedagogik; inkludering; pedagogiskt ledarskap; motivation; matematik; inkluderande undervisning och extra anpassningar;

    Sammanfattning : Med denna studie ville jag undersöka lärares erfarenheter av anpassningar och desseffekter för elever med matematiksvårigheter. Undersökningen riktade sig tillmatematiklärare som är eller har varit verksamma i årskurs 7–9 och har erfarenhet avanpassningar för elever med matematiksvårigheter. LÄS MER