Sökning: "spelvärldar"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade ordet spelvärldar.

  1. 6. Icke-binära i vardagen och rollspel : Queera karaktärer, frizoner och framträdanden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Rönn Schück; [2018]
    Nyckelord :Icke-binär; Rollspel; Queer; Könsidentitet; Framträdande; Karaktär; Spelvärld; Identitet; Felköning; Transpersoner; Autoetnografi; Intervjuer; Begär; Sexualitet; TAZ;

    Sammanfattning : Personer med en icke-binär könsidentitet, det vill säga de som inte har en könsidentitet som passar in ien binär uppdelning av kvinna och man, och penna-och-pappers-rollspelare är två kategorier som det finns väldigt lite studier om och kombinationen av dem ännu mindre. Uppsatsen syftar därför till att synliggöra icke-binära rollspelares förståelse av sig själva, hur deras olika identiteter samverkar och hur identiteterna kan uttryckas i deras vardag och deras rollspelande. LÄS MER

  2. 7. ChessCraft

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Erik Hahne; Mustafa Alho; [2015]
    Nyckelord :chesscraft; chess; procedural generation; map generation; game development; turn-based game; unity; c#; swedish game awards; multiplayer; chesscraft; schack; procedurell generation; spelplansgenerering; spelutveckling; turbaserat spel; unity; c#; swedish game awards; flerspelarläge;

    Sammanfattning : Procedurell generering är ett kraftigt verktyg för att kunna skapa en stor mängd spelvärldar utan att själv behöva manuellt designa spelplaner en och en. Med bra programmerade algoritmer kan man få tillgång till en nästan obegränsad mängd av unika spelvärldar med mycket mindre arbete. LÄS MER

  3. 8. Samredovisning av BIM- och GIS-data

    Master-uppsats, Lunds universitet/Lantmäteri (CI); Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Anna Larsson; [2015]
    Nyckelord :geografiska informationssystem; GIS; byggnadsinformationsmodeller; BIM; 3D; visualisering; datainteroperabilitet; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Combined presentations of BIM- and GIS-data Throughout the process of creating and maintaining our built environment, from planning to building to facility management, large amounts of data are produced and consumed. Much of these are geographic data, processed in some form of GIS (Geographical Information System). LÄS MER

  4. 9. A Smart Terrain based model for generating behavioural patterns

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Jesper Sahlin; Victor Olsson; [2015]
    Nyckelord :Smart Terrain; AI Behaviour; Artificial Intelligence; Cyclic Scheduling; Game AI; PCG; Procedural Content Generation;

    Sammanfattning : I denna uppsats kommer vi att presentera en modell vars syfte är att generera beteende-mönster för rollfigurer i digitala spel. Spelgenren rollspel (eng. Role-playing games) placerarspelaren i en värld fylld av fantastiska monster och modiga hjältar. LÄS MER

  5. 10. Processuell generering av oändliga spelvärldar : Praktiska problem och optimering

    Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Marcus Olkerud; Martin Virke; [2013]
    Nyckelord :Cellular Automata; Procedural Generation; Games; Programming; Noise; Cellulär Automat; Processuell Generering; Spel; Programmering; Brus;

    Sammanfattning : Enligt oss så är det största problemet med att processuellt generera en pseudo-oändlig spelvärld i realtid är att få genereringen att ske så sömlöst som möjligt samtidigt som världen upplevs som konsekvent. För att finna lösningar på detta problem så analyserar vi andra studier och spel som utnyttjar processuell generering. LÄS MER