Sökning: "språklig medvetenhet svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden språklig medvetenhet svenska som andraspråk.

  1. 1. Betydelsen av undervisning om språklig medvetenhet och tidiga insatser i förskoleklass för att elever ska klara kunskapskraven i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Henning; Marjo Hyrkäs; [2022]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; språkutveckling; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare och övrig personal i förskoleklass tillsammans med specialpedagoger och speciallärare arbetar med undervisning i förskoleklass. Särskilt med undervisning för elever som riskerar att inte klara av kunskapskraven i årskurs 1 och 3 i svenska och svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Språkinlärningsstrategier : En fallstudie av ett flerspråkigt par och dess strategier för inlärning av svenska

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Denny Jansson; [2020]
    Nyckelord :Språkval; inlärningsstrategier; svenska som andraspråk; språkinlärning; flerspråkiga familjer;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka språkinlärningsstrategier som två vuxna andraspråksinlärare i ett flerspråkigt par tillämpar och vad som påverkar valet av sådana strategier. Undersökningen utgår från en kvalitativ ansats och har formen av en fallstudie med semistrukturerad intervju som datainsamlingsmetod, vari antalet deltagare utgörs av två vuxna inlärare av svenska som andraspråk som har kinesiska som förstaspråk och engelska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Lärandemiljö i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Gréen; [2015]
    Nyckelord :andraspråksutveckling; lärandemiljö; norm; sociokulturellt perspektiv; språklig kompetens; tvåspråkig;

    Sammanfattning : Tvåspråkighet ses ofta som något negativt och problematiskt. Ämnet svenska som andraspråk har låg status och Skolinspektionen har gjort en granskning som visade att det saknas kunskap om andraspråksutveckling hos lärare. LÄS MER

  4. 4. "Hon har SFI-uttal" : En perceptionsstudie om hur vuxna andraspråksinlärare uppfattar modersmålssvenska och andraspråkssvenska

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Lili Sara Schmidt; [2014]
    Nyckelord :acquisition of variation; L2 Swedish; listener experiment; second language acquisition; second language learner; sociolinguistic awareness; Swedish as a second language; andraspråksinlärare; andraspråkssvenska; andraspråkstillägnande; lyssnarexperiment; sociolingvistisk medvetenhet; svenska som andraspråk; tillägnande av variation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Att kunna identifiera och förstå olika varieteter av målspråket är en grundläggande förutsättning för att andraspråksinlärare av svenska ska kunna bli fullständig deltagare i dagens flerspråkiga svenska samhälle. Den här studien har till syfte att explorativt undersöka vuxna andraspråksinlärares tillägnande av kunskaper i språklig variation vad gäller modersmålssvenska och andraspråkssvenska, samt deras sociolingvistiska medvetenhet. LÄS MER

  5. 5. ”Det känns som att man blir synad” Om attityder till kodväxling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Claudio Oyarzo; [2011-10-25]
    Nyckelord :Kodväxling; flerspråkighet; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Kodväxling är ett begrepp för att beskriva det språkliga fenomen som inträffar när en person i ett och samma samtal växlar mellan två eller flera språk. Förutsättningen för att detta skall kunna ske, och kallas kodväxling, är att båda personerna som deltar i samtalet behärskar bägge språken i ungefär lika hög grad. LÄS MER