Sökning: "språkutveckling genom berättande"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden språkutveckling genom berättande.

  1. 1. Öppna en bok och ge barnen hela världen : En studie kring adekvat högläsning för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Dellgren; Mette Steine; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; miljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur miljön har betydelse för barns språkutveckling och hur alternativ högläsning kan utveckla barnens ordförråd och språkutveckling. Detta arbete kommer representera två olika förskolor och är ett utvecklingsarbete i att stödja barn i deras språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i den samhällsorienterande undervisningen med andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :second language students; primary school; teacher s perspective; multimodality; community-oriented teaching; socio-cultural perspective; language development; Swedish as a second language systemic functional linguistics; andraspråkselever; grundskola; lärarperspektiv; multimodalitet; samhällsorienterad undervisning; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; svenska som andraspråk systemisk funktionell lingvistik;

    Sammanfattning : Målet i detta examensarbete är att studera språkutveckling genom att undersöka hur den sociokulturella lärandeteorin och språkteorin SFL är framträdande i lågstadielärares berättande om sin undervisning inom de samhällsorienterade ämnena med andraspråkselever. Dessutom har jag undersökt hur multimodala medier används i SO-undervisningen med andraspråkselever enligt lågstadielärares berättande. LÄS MER

  3. 3. Muntligt berättande som språkutvecklande verktyg för flerspråkiga barn : Förskollärares erfarenheter och kunskaper om muntligt berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Alfredsson; Åsa Johansson; [2022]
    Nyckelord :multilingualism in preschool; oral storytelling; language development in preschool; språkutveckling i förskolan; flerspråkighet i förskolan; muntligt berättande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare upplever att muntligt berättande påverkar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Studien utgår från en kvalitativ metod. Empirin samlades in genom fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Barns möte med berättande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares strategier för att stjöda barns berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tove Mattsson; Jaana Ström; [2021]
    Nyckelord :berättande; strategier; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare kan främja barns språkutveckling genom berättande. Vi genomförde 8 intervjuer med yrkesverksamma förskollärare som datainsamlingsmetod för studien. Resultatet visade att förskollärarens roll är betydelsefull för hur barnen utvecklar sitt berättande. LÄS MER

  5. 5. Lånad fantasi : Förskollärares uppfattning av barns bildskapande som språkfrämjandeverktyg i förskolans undervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Kedborn; [2021]
    Nyckelord :Barns bildskapande; barns språk; undervisning; samspel; fantasi; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare uppfattar betydelsen av barns bildskapande (teckna, måla, lera mm.) för barns språkutveckling samt om och i så fall hur förskollärare använder sig av bildskapande som språkfrämjandeverktyg i sin undervisning. LÄS MER