Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  2. 2. Varumärket som säljer så mycket mer än smink : En kvalitativ studie om vilka framställningar av kvinnan som går att hitta i de sex mest gillade reklambilderna i CAIA Cosmetics läppstiftskampanj 2019

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alejandra Marroquin; Isabelle Nordén; [2020]
    Nyckelord :Gender; Stereotype; Male Gaze; Objectification; Representation; Instagram; Women in advertising; Genus; Stereotyp; Den manliga blicken; Objektifiering; Representation; Instagram; Kvinnor i reklam;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine which kind of expressions of the woman that were present in the selected advertising images and how they could affect how women are represented. A qualitative content analysis was conducted. The six most liked CAIA Cosmetics Instagram posts from their lipstick campaign in 2019 were chosen and analysed. LÄS MER

  3. 3. Maskulinitet och det stereotypt manliga - En undersökning av Åhlens kampanj "Bryt klädmaktordningen" och hur det stereotypt maskulina utmanar normen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Filip Brynell; [2018]
    Nyckelord :Åhlens; stereotyp manlighet; normer; den manliga blicken; reklambilder; bildanalys; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbetet var att få en ökad förståelse för hur bilden av det stereotypt manliga förändrats i reklam och hur det kan vara normbrytande. Som medel för att göra detta använde jag en visuell analys, med semiotiska analyser som grund och med fördjupning av en diskursanalys. LÄS MER

  4. 4. Det är ju bara en bild : En semiotisk bildanalys om hur genus konstrueras i reklambilder.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sara Krüger; Thea Fidjeland; [2016]
    Nyckelord :reklam; reklambilder; genus; stereotyper; representation; dagspress;

    Sammanfattning : Advertising images have a history of being criticized for its manipulative character and negative portrayals of men and women. Previous studies have shown that advertising images have a distorting effect on society. LÄS MER