Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Varför säger man inte bara att man springer?" : En undersökande fallstudie om metakognitionens betydelse för språk- och läsförståelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carin Welin; Caroline Erixon Wennersten; [2023]
    Nyckelord :KASAM; läsförståelse; läsförståelsestrategier; metakognition; ordförråd; språkförståelse;

    Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära elever att läsa i syfte att de ska vara en del av den samhälleliga gemenskapen samt att kunna läsa för att lära. Trots detta sjunker läsförståelsen hos elever i svensk skola och gapet mellan högpresterande och lågpresterande elever ökar. LÄS MER

  2. 2. Att ges rum : En studie om posttraumatiskt växande och känsla av sammanhang

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

    Författare :Wilda Kristiansson; Linus Lenander; [2020]
    Nyckelord :sense of coherence; posttraumatic growth; turning points; resilience; adverse childhood experiences; existentialism; känsla av sammanhang; posttraumatiskt växande; vändpunkter; resiliens; barndomstrauma; existentialism;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur känsla av sammanhang (KASAM) påverkas i vuxenlivet hos individer som farit illa i barndomen. Tidigare forskning tydliggör vilken omfattande problematik det kan vara. Vidare undersöker studien betydelsen av vändpunkter och motståndskraft för posttraumatiskt växande. LÄS MER

  3. 3. “Alla människor har rätt att finnas, alla människor har rätt att synas” : – Om integrering av elever i grundskolan och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingela Sjögren; Hanna Lindahl; [2020]
    Nyckelord :funktionsnedsättningar; integrering; intervjustudie; skolformers lärmiljö; specialpedagogiska perspektiv; stödinsatser;

    Sammanfattning : Alla elever ska ges goda möjligheter till utveckling och lärande samt en likvärdig utbildning oavsett i vilken skolform de undervisas. För elever med exempelvis intellektuell funktionsnedsättning eller svag teoretisk begåvning kan integrering i annan skolform bli aktuell. LÄS MER

  4. 4. MED SIKTE PÅ FRAMTIDEN : En kvalitativ studie med syfte i att bidra till en ökad kunskap för det vägledningsinriktade arbetet inom SiS särskilda ungdomshem och övergången till gymnasiet efter en avslutad placering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tihna Ivarsson; [2020]
    Nyckelord :SiS ungdomshem; LVU; motivation; handlingshorisont; KASAM; brytpunkter; studie- och yrkesvägledning; skolmisslyckanden;

    Sammanfattning : Varje år placeras drygt 1000 ungdomar på Statens institutionsstyrelse (SiS) särskilda ungdomshem, majoriteten av dessa efter beslut om omhändertagande enligt lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). För att tillgodogöra ungdomarnas rätt till utbildning bedriver därför varje ungdomshem sin egen skolverksamhet. LÄS MER

  5. 5. ”Kanske om man hade varit uppväxt någonstans, i en annan miljö…” : En kvalitativ studie utifrån tidigare kriminellas upplevelser av uppväxt och vändpunkt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Rama-Rebecka Haddad; Tamara Löfgren; [2018]
    Nyckelord :criminality; childhood; turning points; delinquency; kriminalitet; uppväxt; vändpunkt; brottslighet;

    Sammanfattning : "Perhaps if one had been raised elsewhere, in another environment ..." is a qualitative study whose purpose is to describe and create an understanding of past criminals' experiences in their childhood and turning point. LÄS MER