Sökning: "svensk grundskola"
Visar resultat 11 - 15 av 165 uppsatser innehållade orden svensk grundskola.
11. Fast mellan stolarna : En systemteoretisk studie av några lärares uppfattningar av möjligheter och hinder vid individintegrering i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I Sverige har Skolverket haft ambitionen att främja inkludering genom att uppmuntra differentierad undervisning och extra anpassningar för de elever som behöver. Samtidigt har elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) rätt att integreras i grundskolan, även om vi har en tradition av att placera dem i anpassad skola, där också en majoritet av eleverna med IF går. LÄS MER
12. Blockmodellen : En studie om elevers användande av Blockmodellen i problemlösning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskningSammanfattning : Blockmodellen är en visuell problemlösningsstrategi som kommer från Singapore och som används för att lösa matematiska problemlösningsuppgifter. Modellen används i allt fler svenska skolor men trots det saknas svensk forskning inom området. LÄS MER
13. Lärares och speciallärares arbete med matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I svensk grundskola är matematik det ämne där flest elever går ut årskurs 9 utan ett godkäntbetyg. Den svenska grundskolan behöver bli bättre på att upptäcka och åtgärdaundervisningssituationen för elever som hamnat i matematiksvårigheter samt arbetaförebyggande för elever som riskerar att utveckla matematiksvårigheter. LÄS MER
14. De skilda upplevelserna av icke-konfessionalitet : Lärares perspektiv på icke-konfessionalitet i utbildningen i svenska kommunala grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på konfessionalitet i utbildningen i svensk kommunal grundskola samt hur de tolkar det som står i skollagen med en icke-konfessionell skola. Med utgångspunkt i skolans styrdokument och forskning om icke-konfessionalitet, har vi utformat frågeformulär som aktiva lärare på grundskolan svarat på för att få fram empirin. LÄS MER
15. Analysarbetet vid skolors systematiska kvalitetsuppföljning : En studie om lärarens och rektorns arbetsprocess och förutsättningar kring skolans systematiska kvalitetsarbete
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Analysdelen i skolans kvalitetsutvecklingsarbete är en komplex process som ofta upplevs för akademiskt eller teoretiskt för många rektorer och lärare. I den här studien undersöks processen med analysarbetet och hur detta arbete organiseras mellan lärare och rektorer. LÄS MER