Sökning: "svensk- spanska"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden svensk- spanska.

  1. 1. Comprensión Auditiva con Material Audiovisual : Las percepciones de estudiantes sobre el uso de video en la enseñanza de lenguas extranjeras

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sandra Davidsson; [2022]
    Nyckelord :listening comprehension; video; teaching; foreign language; multimodal; extensive listening; body language; audiovisual; hörförståelse; video; undervisning; främmande språk; multimodalt; omfattande lyssnande; kroppsspråk; audiovisuellt; comprensión auditiva; video; enseñanza; lengua extranjera; multimodal; escucha extensiva; lenguaje corporal; audiovisual;

    Sammanfattning : El presente estudio examina las percepciones de los estudiantes sobre el uso del video en una actividad de comprensión auditiva. La actividad se llevó a cabo con 22 estudiantes de noveno grado que habían estado estudiando español desde el sexto grado en una escuela primaria sueca. LÄS MER

  2. 2. ‘’Now, God himself is preaching’’: Perspectives on the Spanish flu from magazines affiliated with the Church of Sweden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Love Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Spanish flu; Spanska sjukan; Church of Sweden; Församlingsbladet; Svensk Kyrkotidning; Pandemic; Epidemic;

    Sammanfattning : This study explores how the Church of Sweden was impacted by the Spanish flu in 1918-1920 and how people affiliated with the church interpreted the pandemic theologically. The material analyzed is trade-magazines for people affiliated with the Church from the relevant years. LÄS MER

  3. 3. Att lära sig nya ord på spanska : En studie om de strategier som tillämpas i undervisning och inlärning av nya ord i det spanska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magela Reyes Cruz; [2021]
    Nyckelord :spanska som främmande språk; språkinlärningsstrategier; inlärning av ordförråd; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Abstrakt Bör elever lära sig nya ord från enkla listor eller genom mer innehållsrika exempel? Syftet med uppsatsen är att studera de strategier för språkinlärning som används av elever ihögstadiet, som har svenska som modersmål, i processen för att lära sig nya ord på spanskasom ett främmande språk, samt att studera de strategier som används i processen att lära utordförråd i ämnet spanska som främmande språk. Avsikten är att komma fram till vilkenkombination av strategier och metoder som är mest effektiva för denna grupp av elever vidinlärning av nytt ordförråd. LÄS MER

  4. 4. SEMANTISKA AVVIKELSER I DEN SVENSKA ÖVERSÄTTNINGEN AV RECEPTEN I ISABEL ALLENDES MEMOARER AFRODITA. En komparativ och kvalitativ analys.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Emma Ericson; [2020-06-09]
    Nyckelord :Översättarprogrammet; spanska; Översättning; Recept; Texttyp; Isabel Allende; Skopos; Semantik; Kommunikativ funktion;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks de semantiska avvikelser som uppstår när recepten i Isabel Allendes memoarer Afrodita: Cuentos, Recetas y Otros Afrodisíacos (1997) översätts till svenska i Lena Anér Melins översättning Afrodite: Berättelser, Recept och Andra Afrodisiaka (1998). Genom att jämföra källtext med måltext har semantiska avvikelser identifierats, kategoriserats, diskuterats och analyserats i ett försök att identifiera mönster och tendenser gällande vilka typer av semantiska avvikelser som uppstår och vilken funktion de har. LÄS MER

  5. 5. Formativt arbete med digitala verktyg i ämnet spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Francisco Anias Jiménez; [2018]
    Nyckelord :Formativt arbete; spanska; digitala verktyg; digital kompetens; nyckelstrategier; läroplaner; Skolverket.;

    Sammanfattning : År 2017 har Skolverket tagit ett ytterligare steg för att utveckla elevernas digitala kompetenser. Enligt Skolverket sker utbildningen av eleverna genom lärandet av användningen av digitala verktyg. LÄS MER