Sökning: "svenska kandidatuppsats"

Visar resultat 21 - 25 av 312 uppsatser innehållade orden svenska kandidatuppsats.

  1. 21. “Jag tror generellt att jag som man har det något mer förspänt” : En kvalitativ studie om manliga sjuksköterskor inom den svenska sjukvården ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emma Björklund; Maria Nordström; [2023]
    Nyckelord :female-dominated; nurse; male nurse; masculinity; gender; gender norms; gender segregation; minority; kvinnodominerad; sjuksköterska; manlig sjuksköterska; maskulinitet; genus; genusnormer; könssegregering; minoritet;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats fokuserar på manliga sjuksköterskor på den svenska arbetsmarknaden. Sjuksköterskeyrket är kraftigt könssegregerat och andelen män uppgår till cirka 10 procent. Detta utgör ett problem då yrket är i behov av arbetskraft och att rekrytera från båda könen ökar möjligheten att tillgodose behovet av arbetskraft. LÄS MER

  2. 22. Trädgårdstrendernas påverkan på insekters levnadsmiljö i privatträdgården : en studie om trädgårdshistoria och blombesökande insekters krav på levnadsmiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Plant Protection Biology

    Författare :Julia Karlén Öberg; [2023]
    Nyckelord :trädgård; levnadsmiljö; insekter; trädgårdshistoria; pollinatörer; kampanjer;

    Sammanfattning : Arbetet är en kandidatuppsats inom trädgårdsvetenskap med syfte är att undersöka historiska och nutida trädgårdstrenders effekt på villaträdgårdens innehåll och möjlighet att bistå blombesökande insekters krav på resurser och levnadsmiljöer. Det görs genom en historisk tillbakablick över trädgårdstrendernas påverkan på trädgårdarnas innehåll och en sammanställning över blombesökande insekters krav på resurser och levnadsmiljö. LÄS MER

  3. 23. BankID - ett verktyg för frihet eller förtryck? En studie om det digitala utanförskapet som effekt av arbetet för digital inkludering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Julia Lindkvist; Åsa Hermansson; [2023]
    Nyckelord :BankID; cyberutopism; digital identitet; digital inkludering; digitalisering; digital klyfta; digitalt samhälle; digitalt utanförskap; e-legitimation; konsumtionssamhället; marginaliserade grupper; Social Sciences;

    Sammanfattning : I det moderna samhället fungerar digital delaktighet som en social symbol eftersom digital teknik uppfattas som magisk, och därför strävar beslutsfattare efter att se till att alla kan dra nytta av digitaliseringens fördelar. I Sverige används det vedertagna begreppet digital inkludering för att samtliga medborgare ska bli en del av det digitala samhället och för att överbrygga den digitala klyfta som uppstått i takt med den accelererande digitaliseringen. LÄS MER

  4. 24. “MAN FÖLJER RUNT LIKSOM, SOM EN GÅNG. SOM EN BANA. VAR SKA MAN ANNARS GÅ?” En antropologisk studie av upplevelser i prylaffärernas labyrinter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Victor Höghielm; [2022-08-24]
    Nyckelord :Affekt; atmosfär; labyrint-butik; planlösning; konsumtion;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats utforskar besökares relation till butiker med en labyrintliknande planlösning och hur besökarna uppfattar både sortiment, atmosfär och planlösning. Studien visar hur affekt, atmosfär och planlösning påverkar besökarnas beslut gällande att inhandla produkter eller inte. LÄS MER

  5. 25. "Blott Sverige svenska krusbär har" : En kvalitativ studie om nation branding av svensk måltidskultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jogér Sebastian; [2022]
    Nyckelord :turism; måltidsturism; marknadsföring; måltidskultur; kultur; mat; foodie; nation branding; storytelling; profilering;

    Sammanfattning : This candidate thesis contains a qualitative study of how Sweden markets its gastronomicculture internationally through nation branding. The study was conducted through adeductive research approach. Through nation branding, Sweden has become the new, littlestar on the gastronomic world scene. LÄS MER