Sökning: "svenska läsundervisning i årskurs 1"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden svenska läsundervisning i årskurs 1.

  1. 1. Lärares syn på nationella prov i svenska i årskurs 3 : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om hur nationella prov i årskurs 3 påverkar undervisning och bedömning av elevers kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :nationella prov; läsförståelse; undervisning; bedömning; professionalism; likvärdighet;

    Sammanfattning : De nationella proven i årskurs 3 har som syfte att stödja lärares bedömning och elevers kunskapsutveckling. Hur resultaten på proven används skiljer sig dock mellan olika lärare. LÄS MER

  2. 2. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER

  3. 3. Litteraturundervisning och elevers litterära identitet : En analys av tre lärarhandledningar till skönlitterära verk med inriktning till årskurs 1-3, utifrån ett läs- och litteraturundervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carolina Perkovic; Alexandra Ström; [2021]
    Nyckelord :Teacher s guide; teaching of reading; reading instruction; teaching of literature; literature teaching; fiction; view of literature; Lärarhandledning; läsundervisning; litteraturundervisning; skönlitteratur; litteratursyn;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att analysera tre bokförlags lärarhandledningar till skönlitterära verk, med anpassning till årskurs 1–3, utifrån ett läs- och litteraturundervisningsperspektiv. Studiens material består av tre utvalda lärarhandledningar som samlats in från tre olika bokförlag. LÄS MER

  4. 4. Att möta alla elever : Differentierad läsundervisning inom ämnet svenska i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Boström; Lisa Larsson; [2020]
    Nyckelord :Differentiering; lärares kompetens; läsundervisning;

    Sammanfattning : Alla elever är olika och läsundervisningen ska anpassas så att alla elever får möjlighet att uppnå de kunskapskrav som styrdokument kräver. Läsforskning visar att den tidiga läsutvecklingen hos barn är komplex och ett dilemma gällande lärarens bemötande av elevernas olika bakgrunder och erfarenheter föreligger. LÄS MER

  5. 5. Svårigheter i läsundervisningen : en intervjustudie med lärare i åk 1-3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jaqueline Rappell; Sanna Dahlström; [2020]
    Nyckelord :läsundervisning; läsförståelse; svårigheter;

    Sammanfattning : Sverige är ett välutvecklat land men trots goda förhållanden har en stor del svenska skolelever svårt att uppnå målen i läsning. Det kan leda till att elever lämnar skolan med bristande läsfärdigheter, vilket blir en begränsning eftersom dagens informationssamhälle ställer höga krav. LÄS MER