Sökning: "svenska spelmonopolet -eu"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden svenska spelmonopolet -eu.
1. Utvecklingen av spelbolags kommunikation av CSR på Twitter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Spelmonopolet slopades när spellag (2018:1138) trädde i kraft 2019. Nu har alla spelbolag möjlighet att ansöka om en licens för att kunna bedriva spel och marknadsföring till de svenska konsumenterna. Med denna spellag så har en mängd nya ansvar och krav tillkommit för spelbolagen. LÄS MER
2. Konsten att förhålla sig till spelets regler: En kvantitativ studie om konsumenters uppfattning av onlinekasinoreklam på TV i Sverige.
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : I samband med avregleringen av det svenska spelmonopolet i januari 2019 skärptes reglerna för marknadsföring av spel och kravet om måttfullhet kom att bli omdebatterat. Det svenska folkets missnöje med rådande spelreklam motiverar studiens syfte att undersöka hur konsumenter upplever onlinekasinoreklam på TV. LÄS MER
3. Ett spel för galleriet : en studie om svensk spelreklam
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Studien har utgångspunkt i den föreslagna upplösningen av det svenska spelmonopolet. Lagregleringen föreslås träda i kraft i början av 2019 för att tillåta privata spelaktörer att både agera och marknadsföra sig på den svenska spelmarknaden på lika villkor som de statligt ägda spelbolagen idag har. LÄS MER
4. En granskning av de utländska spelbolagens marknadsföring mot den svenska marknaden
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : De utländska spelbolagens omfattande marknadsföring mot den svenska marknaden är påtaglig och de senaste åren har omsättningen av spelrelaterad reklam ökat markant. Denna ökning sker trots det svenska spelmonopolet som innebär att endast bolag med licens utfärdat av staten får verka och marknadsföra sig i Sverige. LÄS MER
5. Samhällsansvar – utveckling mot en sundare spelmarknad
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/FöretagsekonomiSammanfattning : Samhällsansvar eller corporate social responsibility är ett diffust begrepp. Begreppet har funnits i periferin sedan en lång tid tillbaka men har på bara de senaste decennierna fått ett rejält uppsving. Inte minst på grund av internets frammarsch, vilket har gjort det lättare för bolagen att uppvisa sitt ansvarstagande inför samhället. LÄS MER