Sökning: "synliggöra och tillgodose"
Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden synliggöra och tillgodose.
1. "Allt mindre du, alltmer någon annan." : Upplevelser av att vara närstående till en person med Alzheimers sjukdom
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Alzheimers sjukdom som är den vanligaste demenssjukdomen kallas även för "anhörigas sjukdom". Närstående utgör en viktig del av vården av en person med Alzheimers sjukdom. För att kunna hantera rollen som närstående och uppleva ett välmående behöver även närstående information och stöd från sjuksköterskan. LÄS MER
2. ”Hellre lite vila en stund varje dag än ingen alls!” : Förskollärares beskrivningar av vila i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra förskollärares beskrivningar av vila i förskolans verksamhet. För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. Informanterna i denna studie bestod av förskollärare som är verksamma i förskolans verksamhet. LÄS MER
3. "Vi har inga insatser att erbjuda så de hamnar lite mellan stolarna" : En kvalitativ studie om utmaningar i arbetet som biståndshandläggare inom äldreomsorgen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Biståndshandläggare inom äldreomsorgen står inför en utmaning då gruppen äldre kommer att öka, vilket innebär att allt fler kommer att vara i behov av äldreomsorg. Det är därmed av vikt att uppmärksamma biståndshandläggares arbetssituation för att synliggöra om tillräckliga förutsättningar finns för att utföra arbetet i framtiden. LÄS MER
4. Lärares arbete för inkluderade elever i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra hur lärare arbetar för att inkludera eleverna i fritidshemmet. Det gjordes utifrån följande två frågeställningar: Hur uppfattar lärare i fritidshemmet det relationsskapande arbetet med eleverna? Hur arbetar lärare i fritidshemmet med specialpedagogiska anpassningar för att bidra till inkludering? En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer användes för att få svar på frågeställningarna. LÄS MER
5. Att se kommunikation ur ett vidare perspektiv : Barns och pedagogers förutsättningar för språkande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Herlin, Camilla (2023). Att se kommunikation ur ett vidare perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER