Sökning: "systemteori kommun"
Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden systemteori kommun.
16. "Vi vänder ut och in på oss själva för att eleven ska komma till skolan" : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av arbetet med hemmasittande elever
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I Sverige finns ett stort antal barn och unga som av olika anledningar inte i går skolan. Det är oroväckande både ur ett individuellt och samhälleligt perspektiv. LÄS MER
17. Att undervisa för social hållbarhet i förskolan : Olika sätt att undervisa om levnadsförhållanden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares resonemang om undervisning för social hållbarhet och nå kunskap om på vilket sätt social hållbarhet kan undervisas i förskolan. Några av de 17 globala målen för hållbar utveckling har varit till stöd i utformande av syfte och frågeställningar i studien. LÄS MER
18. Fungerar samverkan? : En kvalitativ studie om hur socialtjänst och psykiatrin arbetar med samsjuklighet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur man inom socialtjänst och psykiatri i en kommun i mellansverige arbetar med samsjuklighet avseende missbruk och psykisk ohälsa, samt vilka utmaningar de yrkesverksamma möter i arbetet. För att uppnå syftet har en kvalitativ metod använts där datainsamling utgjorts av semistrukturerade intervjuer med tre yrkesverksamma personer från respektive verksamhet. LÄS MER
19. Att möta klienter på fritiden : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av att arbeta och leva i en liten kommun
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur socialsekreterare som arbetar med myndighetsutövning i en mindre kommun upplever och hanterar möten med klienter i sin privata roll i samhället kopplat till deras yrkesroll. Den metod vi använde oss av var kvalitativ metod och empirin samlades in genom intervjuer. LÄS MER
20. Matematikkartläggning och uppföljning i förskoleklass : Åtta förskoleklassers arbete med kartläggning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning Från höstterminen 2018 är förskoleklass en obligatorisk skolform i Sverige. Den 1 juli 2018 tillgängliggörs ett kartläggningsmaterial i matematik för förskoleklass. Redan idag innefattar uppdraget att uppmärksamma elever i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd tidigt, samt göra de insatser som behövs. LÄS MER