Sökning: "taluppfattning matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 249 uppsatser innehållade orden taluppfattning matematik.

  1. 11. Läromedelsanalys gällande kritiska aspekter i taluppfattningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sandra Helmersson; Almedina Bico; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; kritiska aspekter; läromedel; representationsformer och variationsmönster.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om läromedel i matematik, för förskoleklass, ger eleverna möjlighet att utveckla kunskaper inom taluppfattning. Detta genom att titta på de kritiska aspekterna genom representationsformer och variationsmönster. Två läromedel används i analysen som riktar sig till förskoleklass. LÄS MER

  2. 12. Upptäck matematiken! : En empirisk studie om hur unga elever använder laborativt material vid problemlösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Eriksson; Lina Fornander; Lisa Nordmark; [2023]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; konkret material; förståelse; kommunicera; RME; Realistic mathematical education; multibasmaterial; modell av; modell för; problemlösning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie utgår från problemlösningsuppgifter och syftar till att beskriva hur ungaelever använder laborativt material i en problemlösningsuppgift, samt hur eleverna utvecklar modelleri sina lösningar. Empirin till studien har samlats in genom intervjuer och observationer. LÄS MER

  3. 13. Variera för att effektivisera? : En litteraturstudie av variationsteorins användning inom matematikdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Jangbrand Shala; Sabina Johansson; [2023]
    Nyckelord :variation theory; learning study; didactics of mathematics; primary school; variationsteorin; learning study; matematikundervisning; F-3; grundskola;

    Sammanfattning : Matematik är ett komplext ämne som upplevs som svårt av många elever, därför behöver undervisningen ge goda förutsättningar för att utveckla elevers matematikkunskaper. En teoretisk grund som används av allt fler lärare och skolor för att utveckla matematikundervisningen är variationsteorin. LÄS MER

  4. 14. Kooperativt lärande i matematikundervisningen : Varför, när och hur använder lärare metoden?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Ström; [2023]
    Nyckelord :Coopertive Learnig; Mathematics; Education; Primary School; Kooperativt lärande; matematik; undervisning; grundskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how teachers use cooperative learning in mathematics education. To achieve this purpose, the following questions have been answered: What is the purpose of teachers using cooperative learning in mathematics education? In which areas of mathematics education do teachers use cooperative structures? How do teachers use cooperative learning in mathematics education? Cooperative learning involves students interacting with each other and emphasizes that cooperative learning has its roots in sociocultural theory. LÄS MER

  5. 15. Utmaningar och nycklar i undervisning om rimlighetsbedömning : En kvalitativ studie med fyra lärare som undervisar i matematik på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Olle Ryman; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Reasonableness; Teaching challenges; Number sense; matematik; rimlighetsbedömning; undervisningsutmaningar; taluppfattning;

    Sammanfattning : Rimlighetsbedömning är en väsentlig del av de kunskaper som behövs för att göra uppskattningar och olika beräkningar i matematikämnet. Det är också en del av människans vardag där det krävs en förståelse för vad som är rimligt och vad som är orimligt. LÄS MER