Sökning: "Realistic mathematical education"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Realistic mathematical education.

  1. 1. Upptäck matematiken! : En empirisk studie om hur unga elever använder laborativt material vid problemlösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Eriksson; Lina Fornander; Lisa Nordmark; [2023]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; konkret material; förståelse; kommunicera; RME; Realistic mathematical education; multibasmaterial; modell av; modell för; problemlösning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie utgår från problemlösningsuppgifter och syftar till att beskriva hur ungaelever använder laborativt material i en problemlösningsuppgift, samt hur eleverna utvecklar modelleri sina lösningar. Empirin till studien har samlats in genom intervjuer och observationer. LÄS MER

  2. 2. Modellering med differentialekvationer : Synliggörandet av olika delprocesser i matematisk modellering i kursplaner för blivande gymnasielärare i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Behar Rexhaj; Daniel Teklu; [2022]
    Nyckelord :mathematical modelling; atomistic approach; holistic approach; differential equations; upper secondary teachers’ programme; curriculum; document analysis; matematisk modellering; atomistiskt förhållningssätt; holistiskt förhållningssätt; differentialekvationer; ämneslärarprogram; kursplan; dokumentanalys;

    Sammanfattning : Inom matematikdidaktik beskrivs matematisk modellering som en process bestående av olika delprocesser. Forskare inom området menar att ett holistiskt förhållningssätt behövs i undervisningen för att alla delprocesser i modelleringsprocessen ska kunna utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Pengar som undervisningsmaterial i ett kontantlöst samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Noah Säteraas; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för erfarenheter av pengar som undervisningsmaterial samt hur pengar används i läroböcker och i vilka innehållsområden. Tre frågor formulerades för att besvara syftet: 1) Hur kan lärare använda sig av pengar i matematikundervisningen? 2) Vad har lärare för erfarenhet av hur elevernas lärande påverkas när pengar används i undervisningen? 3) Hur används pengar av läromedel och i vilka innehållsområden?För att besvara dessa frågor samlades data in genom semistrukturerade intervjuer med arbetande lågstadielärare och genom en analys av matematikläroböcker. LÄS MER

  4. 4. Loopar i programmering : En interventionsstudie om hur undervisning kan utformas för att skapa förståelse för loopar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Haraldsson; [2020]
    Nyckelord :programming; loop; mathematic; RME; teaching; elementary school; programmering; loop; matematik; RME; undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Programmering är ett område i matematiken som relativt nyligen blev en obligatorisk del i de svenska styrdokumenten. Flertalet studier poängterar behovet utav ytterligare , i detta förhållandevis nya ämnesinnehåll, som kan bidra med didaktiska och pedagogiska perspektiv på hur en undervisning i programmering kan utformas. LÄS MER

  5. 5. Practicing mathematical modeling in upper secondary school : An analysis of the opportunities offered by Swedish and German textbooks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Iina Kröger; [2019]
    Nyckelord :mathematical modeling; textbook; content analysis; mathematics education in Sweden; mathematics education in Germany; matematisk modellering; lärobok; innehållsanalys; matematikundervisningen i Sverige; matematikundervisningen i Tyskland;

    Sammanfattning : This study aims at investigating what opportunities mathematics textbooks used in Swedish and German upper secondary schools offer to practice modeling within the topic of mathematical analysis. The main interest of the study lies in how the textbook content relates to the national curriculum goals regarding modeling, but the Swedish and German textbooks are also compared to each other. LÄS MER