Sökning: "teknikundervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 199 uppsatser innehållade ordet teknikundervisning.

  1. 6. Tidig tillgång till digitalt kapital; nyckel till framgång : Om teknikelevers möte med tillämpning av digitala verktyg i teknikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mahshid Khalaj Motlagh; [2023]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; social capital; cultural capital; habitus; social practice; digital capital; digital in equality; the technology program; technology students; Technology 1; SolidWorks; digital tool.; Pierre Bourdieu; socialt kapital; kulturellt kapital; habitus; social praktik; digitalt kapital; digitalt o jämlikhet; teknikprogrammet; teknikelever; Teknik 1; SolidWorks; digitalt verktyg.;

    Sammanfattning : Med bakgrund i hur samhällets digitalisering präglar utbildningsväsendet, som i sin tur påverkar skolans teknikundervisning, behandlar det här examensarbetet teknikelevers habitus och strategier som tar sig uttryck i deras möte med användning av digitala verktyg som tillämpas i teknikundervisningen. Inspiration tas från sociologen Pierre Bourdieus teorier om olika kapitalformer och strategier. LÄS MER

  2. 7. Ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel : Diskurs och framställningstyper kring ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Zetterblom; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; teknikämnet; hållbar utveckling; ekologi; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ textanalys undersöka hur begreppet ekologisk hållbar utveckling framkommer och framställs i teknikläromedel för årskurs 4–6. Ett strategiskt urval ledde till att tre teknikläromedel valdes. LÄS MER

  3. 8. Teknik på fritids –eller fritidsteknik? : Ett utvecklingsinriktat arbete om hurelevers intresse för teknik kanutvecklas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anton Göransson; [2023]
    Nyckelord :Aktionsforskning; teknik; teknikundervisning; elevinflytande;

    Sammanfattning : Utvecklingsarbetets syfte var att undersöka och hitta sätt som fritidshemmet kanarbeta på för att stimulera och utveckla elevers teknikintresse. Arbetet genomfördessom en form av aktionsforskning där aktiviteter planerades, genomfördes och sedanutvärderades tillsammans med eleverna vilket i sin tur lade grunden för planeringenav nästa aktivitet. LÄS MER

  4. 9. Teknikundervisning : Uppfattar eleverna lärarens målsättning med lektionen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Emma Elvnäs; Carolina Holm-Nordin; [2023]
    Nyckelord :genomförd läroplan; granskning; Lindes arenor; upplevd läroplan;

    Sammanfattning : Studien baseras på att flera rapporter visar att skolämnet teknik är ett ämne som ofta hamnar i skymundan i skolundervisningen, och att det finns stora brister i elevernas teknikkunskaper. Några av orsakerna som flera rapporter beskriver är att lärarnas ämneskunskaper ibland inte är tillräckliga vilket kan bidra till att läraren inte känner sig trygg eller har självförtroendet för att undervisa i teknik. LÄS MER

  5. 10. Att använda film i teknikundervisningen på högstadiet

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Talal Alkabra; Skena Abbas; [2023]
    Nyckelord :Film; digitala verktyg; teknikämne; högstadiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ett examensarbete som inriktar sig på att undersöka hurlärare ser på film som metod under teknikundervisningen för högstadienivå,och hur lärarna använder film som en del av deras undervisning ocharbetsmetod.Teknikämnet är ett både brett och numera obligatoriskt skolämne som harförändrats över tid, tekniklärare behöver lång tid för att planera sinalektioner inom alla områden som undervisas i inom ämnet. LÄS MER