Sökning: "temaarbete i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden temaarbete i förskolan.

  1. 1. Språkstöttande läsaktiviteter i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbete med analoga och digitala läsaktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Louise Amsen; Therese Holm; [2023]
    Nyckelord :Läsaktiviteter i förskolan; högläsning; språkutveckling; digitala läsaktiviteter i förskolan; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder läsaktiviteter för att stötta barns språkutveckling i förskolan. Studien baseras på nio förskollärarnas resonemang utifrån semistrukturerade intervjuer med fokus på både analoga och digitala läsaktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Bilderbokens möjligheter i förskolan : En studie av hur förskollärare ser på sitt språkutvecklande arbete med bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Caroline Vister; [2022]
    Nyckelord :picture book; language development; reading aloud; preschool; preschool teacher; bilderbok; språkutveckling; högläsning; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studien är att undersöka hur förskollärare ser på sitt språkutvecklande arbete med bilderböcker i förskolan. Den metod som användes var semistrukturerade kvalitativa intervjuer och samtliga intervjuer genomfördes på deltagarnas arbetsplatser. LÄS MER

  3. 3. En hårfin gräns mellan lek och undervisning : En studie av förskollärares beskrivningar av undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marie Fredriksson; Josefin Mannersten; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; lärandets akt; lärandets objekt; barns perspektiv; lek och responsiv.;

    Sammanfattning : Undervisning är ett nygammalt begrepp inom förskolan, begreppet har funnits sedan förskolan startade i Sverige på 1800-talet. Efter revideringen av läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har begreppet fått en starkare framtoning, vilket medfört att förskollärare fått större krav på sig (Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 4. Undervisning som främjar barns lärande och utveckling : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matheos Gorgis; Rafal Al-Allaf; [2021]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Förskolan; Förskollärare; Lärande; Läroplan lpfö18 ; Undervisning; Utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om undervisning i förskolan. Mer specifikt intresserar vi oss för hur förskollärare arbetar med undervisning för att främja barns lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. "Hur ser det ut i ett spökhus?" : En studie i pedagogers arbete med barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vesna Vodanovic; Sher Rahmani; [2020]
    Nyckelord :förskola; barnlitteratur; läsmiljö; det sociokulturella perspektivet; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur och i vilka sammanhang verksamma pedagoger arbetar med barnlitteratur. Vidare undersöks hur pedagogernas intresse för och förhållningssätt till barnlitteratur kan påverka deras arbete och läsmiljöernas utformning. LÄS MER