Sökning: "textil ansvar"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden textil ansvar.

  1. 1. CSR och företags lönsamhet : En kvantitativ studie av börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Morad Morad; Faisal Ahmadzai; [2023]
    Nyckelord :Keywords: CSR; profitability; market value; ROA and ROE; Nyckelord: CSR; lönsamhet; börsvärde; ROA och ROE.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur företagens sociala ansvar (CSR) påverkar lönsamheten genom att undersöka hur CSR Strategy Score påverkar svenska börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen under perioden 2016-2019. En deduktiv forskningsmetod används, där befintliga teorier och hypoteser testas empiriskt genom datainsamling. LÄS MER

  2. 2. Inköparens roll för hållbara inköp : Möjligheter och begränsningar för att implementera hållbarhet i textila inköpsprocesser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Falander; Tilda Öman; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; textile; supply chain; procurement process; strategic procurement decisions; organisational structure; stakeholder theory; Hållbarhet; textil; försörjningskedja; inköpsprocess; strategiska inköpsbeslut; organisationsstruktur; intressentteorin;

    Sammanfattning : Att anamma hållbarhet och ta strategiska beslut har blivit allt viktigare för textilföretag idag då kraven på socialt och miljömässigt ansvar har ökat. Genom den roll som inköpare besitter och sin delaktighet i inköpsprocessen har de möjligheter att påverka flera beslut i företag som kan kopplas till hållbarhet. LÄS MER

  3. 3. Återförsäljarens mixed branding strategier : Beslutsfattande vid exponering av lyxvarumärken i fysisk butik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Alexander Oberg; Michelle Edvinsson; Lamija Cekic; [2023]
    Nyckelord :Retailers; mixed branding; luxury fashion; marketing; visual merchandising; exposure and decision making; Återförsäljare; mixed branding; lyxmode; marknadsföring; visual merchandising; exponering och beslutsfattande.;

    Sammanfattning : Studien har med en kvalitativ ansats analyserat och diskuterat återförsäljarens beslutsfattande vid exponering och marknadsföring av lyxvarumärken, inom ramen för mixed branding strategier. Studiens syfte har grundat sig på att utforska tillvägagångssättet, hur återförsäljare tillämpar marknadsföringsstrategier och riktlinjer, samt återförsäljarens ansvar vid exponering och marknadsföring i fysisk butik. LÄS MER

  4. 4. Nyhetsartiklars inramning av en idrottsorganisation : En studie med fokus på organisationens sociala ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kenny Scherer; Filip Gustavsson; Daniel Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Keywords in English copy from the thesis *: CSR; CSR; nyhetsmedia; formel 1; sportevenemang; gestaltning;

    Sammanfattning : Studiens huvudämne är att undersöka hur stora idrottsevenemang presenteras och diskuteras offentligt i samband med företagens sociala ansvar. Syftet med studien är att ta reda på vilka gestaltningar som främst förekommer i nyhetsartiklarna och i vilket sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Vad driver företag att arbeta med hållbarhetsredovisning? : En undersökning av sambandet mellan ESG och företagsmässiga faktorer hos 2 500 företag i Europa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Eva Lisa Pousette; Hanna Johansson; [2023]
    Nyckelord :Environmental Social Governance ESG ; sustainability reporting; Corporate Social Reporting Directive CSRD ; legitimacy theory; stakeholder theory; institutional theory; return on assets ROA ; financial strength; research; and development R D ; environmental sensitive industry; European Union EU .; Environment Social Governance ESG ; Hållbarhetsredovisning; Corporate Social Reporting Directive CSRD ; Legitimitetsteori; Intressentteori; Institutionaliseringsteori; avkastning på totalt kapital ROA ; Finansiell styrka; forskning och utveckling FoU ; Miljökänslig bransch; Europeiska unionen EU ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka den relation som finns mellan företagsmässiga faktorer, som enligt teori och tidigare litteratur kan påverka företags hållbarhetsredovisning, och deras ESG-betyg. Följaktligen är syftet även att undersöka om det finns skillnader i hållbarhetsredovisningen för medlemsländer i EU och övriga länder i regionen Europa, för att utröna om den Europeiska unionens lagar och regler har spridits över gränser och på så sätt institutionaliserats. LÄS MER