Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 617 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Branschspecifik hållbarhetsrapportering enligt GRI standards och Agenda 2030 : En kvantitativ studie av företag som redovisar enligt GRI standards 2021 och Agenda 2030

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Martin Brandt; Jonatan Eiderbäck; [2024]
    Nyckelord :Annual reporting; Frequency; GRI standards; Sustainable development goals; Sustainability; Sustainability report; 2030 Agenda for Sustainable Development; Agenda 2030; Frekvens; GRI standarder; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Årsredovisning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och analysera skillnader mellan olika branscher i Sverige vid tillämpning av GRI standards och målen för Agenda 2030 inom hållbarhetsredovisning.Teoretiskt referensram: Den teoretiska referensramen i denna studie utgår ifrån GRI, Agenda 2030, ÅRL, legitimitetsteorin, intressentteorin, triple bottom line, signalteori samt tidigare forskning för att genom dessa stärka studiens resultat. LÄS MER

  2. 2. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  3. 3. Virtuell klädprovning via AR : En kvalitativ studie om hur virtuell klädprovning via Augmented Reality påverkar en konsuments köpbeslutsprocess

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Filippa Åkesson; Mariama Touray; [2024]
    Nyckelord :AR augmented reality ; virtual clothing fitting; purchase decision process; experience; needs; value creation; AR augmented reality ; virtuell klädprovning; köpbeslutsprocess; upplevelse; behov; värdeskapande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen och dess teknologiska utveckling har gett upphov till nya digitala lösningar, däribland AR (Augmented Reality) är ett av de digitala verktyg som under de senaste åren fått en ökad uppmärksamhet bland både chefer och forskare. Augmented reality är ett virtuellt verktyg vars innehåll integreras i en användares uppfattning om den verkliga världen. LÄS MER

  4. 4. ADHD & Kriminalitet : En kvalitativ studie om sambandet mellan ADHD och Kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Momodou Drammeh; Amal Abdullahi; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: ADHD; ungdomskriminalitet; insatser; antisocialt beteende; riskfaktorer; relationsskapande; samverkan;

    Sammanfattning : Ungdomsbrottslighet är ett stort och nutida samhällsproblem, enligt forskning kan ungdomar med ADHD ha en ökad risk att begå kriminella handlingar. Av den anledningen har vi valt att studera unga före detta kriminella med en ADHD-diagnos för att få en ökad kunskap och förståelse kring sambandet ADHD och kriminalitet. LÄS MER

  5. 5. Efterfrågan av frivillig revision i mikrobolag : En kvantitativ studie om efterfrågan på revision baserat på en undersökning av företagens karaktärsdrag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anni Andersson; Mary Dehlin; [2023]
    Nyckelord :Avskaffad revisionsplikt; frivillig revision; efterfrågan revision; karaktärsdrag; Retriever business; principal-agent teorin; intressentteorin; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Studien tog avstamp i revisionsreformen 2010, som har inneburit att företag under satta gränsvärden frivilligt kunde välja revision eller avstå revision. Syftet med studien var att undersöka efterfrågan på revision hos mikrobolag genom en kvantitativ undersökning av dess karaktärsdrag. LÄS MER