Sökning: "tobak csr"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tobak csr.

  1. 1. Problematiska Sponsorskap I Allsvenskan : En kvalitativ studie om fotbollsföreningars etiska och ekonomiska ställningstagande vid sponsorskap och dess påverkan på samhället.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Österblom; Noa Ljung; [2023]
    Nyckelord :Ethics; sponsorship; football associations; CSR; legitimacy; economic ethics and institutional change; Etik; sponsorskap; fotbollsförening; CSR; legitimitet; ekonomisk etik och institutionell förändring;

    Sammanfattning : Sponsring är en viktig intäktskälla för idrottsföreningar i Sverige, där mycket gott kan komma från olika sponsorskap men även leda till svåra etiska ställningstaganden för föreningarna. Även om Riksidrottsförbundet (RF) har en tydlig policy gällande att inte uppmuntra till användning av tobak, narkotika, dopning och alkohol finns det fortfarande föreningar som låter sig bli sponsrade av dessa typer av företag, framförallt i övriga världen, men även i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Lönar det sig för kontroversiella branscher att engagera sig i CSR? : En kvantitativ studie om sambandet mellan kontroversiella branschers CSR-engagemang och finansiell prestation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sara Fors; Amanda Olsson; [2018]
    Nyckelord :controversial industries; CSR; ESG; financial performance; Tobin’s Q; ROA; kontroversiella branscher; CSR; ESG; finansiell prestation; Tobin’s Q; ROA;

    Sammanfattning : Syfte: Kontroversiella branscher producerar produkter eller tillhandahåller tjänster vilka kan orsaka stora skador hos enskilda människor men även för samhället i helhet. För företag inom dessa branscher kan det ses som motsägande att engagera sig i CSR-aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Tobak på 2000-talet : Marknadsföring och uppfattning av Philip Morris

    Kandidat-uppsats, Medier och kommunikation

    Författare :Tobias Elmsäter Aronson; Stina Örwén; [2014]
    Nyckelord :Tobacco viral social identity theory brand Philip Morris; Tobak Varumärke CSR viral Philip Morris social identity theory;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi gjort en studie där syftet är att undersöka hur tobaksföretaget Philip Morris använder marknadskommunikationen i sin kommunikation av varumärket Marlboro och deras produkter. Denna uppsats är uppbyggd på tre frågeställningar: Hur marknadskommunicerar Philip Morris sitt varumärke och produkter? Vilka aspekter är det konsumenterna tänker på när de ska köpa cigaretter? Upplever konsumenterna någon påverkan från tobaksföretagens marknadskommunikation? I vår studie har vi valt att en kvantitativ studie som genomfördes i form av en enkätstudie och den besvarades endast av rökare. LÄS MER

  4. 4. "Doing well by doing good" : Etiska fonder ochfondbolagens informationsansvar gentemot kunden

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Lendita Marku; Lidia Marku; [2012]
    Nyckelord :Etik; etiska fonder; SRI; CSR;

    Sammanfattning : Människor har blivit mer medvetna om de sociala-, miljö-, och ekonomiska aspekterna och hur bolagen hanterar dessa.  Detta har lett till att man på senare år alltmer har börjat investera i etiska fonder och därför spelar fondbolagens informationsansvar stor roll. LÄS MER

  5. 5. Att vilja bli accepterad – En studie av ett tobaksbolags användning av CSR

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lundin; [2010]
    Nyckelord :CSR; legitimitet; tobaksbolag; kritisk diskursanalys; fallstudie; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att utifrån en deskriptiv ansats och med ett diskursanalytiskt angreppssätt studera ett tobaksbolags förmedlade verksamhet med Corporate Social Responsibility (CSR). Detta för att belysa hur tobaksbolag hanterar en legitimitetskris genom att kommunicera verksamhet inom CSR. LÄS MER