Sökning: "tv-branschen"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet tv-branschen.

  1. 1. Mystik, Magi och Ras : En narrativ analys av representation i tv-serien ”Detektiven från Beledweyne”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Fatou Fatty; [2023]
    Nyckelord :Tv-produktion; Ras; Media; Representation; Porträttering; Mystifiering; Orientalism;

    Sammanfattning : Följande studie har som avsikt att belysa och analysera hur rasifierade maktdynamiker konstrueras genom representation av svarta och vita inom svensk populärkultur. Genom en narrativ analys undersöker uppsatsen den första säsongen av tv-serien "Detektiven från Beledweyne," producerad av SVT 2023. LÄS MER

  2. 2. Den nya generationen TV-konsumenter : En undersökning om hur svenska producenter avbarnprogram ser på övergången från linjär-TV tillströmningstjänster

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alva Alriksson Lind; [2021]
    Nyckelord :plattformsskifte; digitalisering; barn-TV; TV-bransch; svt; mediekonsumtion;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få kunskap om hur producenter av barn-TV harbemött barnpublikens förflyttning från linjär-TV till strömningstjänster på internet,och hur denna utveckling har påverkat deras förståelse av publiken och sättet attgöra program. Undersökningen bygger på intervjuer med fem personer som jobbarmed produktion av barn-TV samt filmpedagogik och filmundervisning för barn,och visar att TV-branschen tagit tydligt intryck av barns nya digitala tittarmönsterpå flera sätt. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsöverföring från projekt till projekt : En fallstudie om ett svenskt tv-produktionsbolags arbete med överlämningar och kunskapsöverföring

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Cornelia Moe; Catalina Zarate Tuomi; [2020]
    Nyckelord :Knowledge transfer; PBO; organizational learning; transmitting; knowledge management; motivation; tv-production; tacit knowledge; explicit knowledge; Kunskapsöverföring; projektbaserade organisationer; organisatoriskt lärande; överlämning; knowledge management; motivation; tv-produktion; implicit kunskap; explicit kunskap;

    Sammanfattning : Projektarbetsformen blir allt vanligare samtidigt som fler och fler organisationer arbetar i projektform. Inom dessa multiprojektmiljöer bör man kontinuerligt säkerställa att kunskap och erfarenheter förs vidare mellan olika projekt för att bli framgångsrik inom sin marknad. LÄS MER

  4. 4. Klipp dig och skaffa dig ett socialt kontaktnätverk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Maja Janson; Ellen Lefebvre; [2020]
    Nyckelord :arbetsmarknad; rekryteringsprocess; filmarbetare; digital plattform; sociala kontaktnätverk; effektivisering; filmbranschen; tv-branschen; projektarbete; användarbehov;

    Sammanfattning : Studien undersöker rekryteringsprocessen inom film- och tv-branschen samt digitala plattformar. Syftet är att skapa förståelse för vilka behov yrkesverksamma filmarbetare har vid användning av en ny digital plattform för att effektivisera rekryteringsprocessen. LÄS MER

  5. 5. Kreativt utrymme? : En observationsstudie om kameraoperatörernas handlingsutrymme i flerkameraproduktioner i Tv-branschen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Alva Karlsson; Elin Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Flerkameraproduktion; tv-produktion; kreativitet; medieproduktion; kameraoperatör; observationsmetod; arbetsstruktur;

    Sammanfattning : I det här kandidatexamensarbetet undersöker vi vad det finns för utrymme för kameraoperatörer i svenska TV-branschen att utföra kreativa handlingar under flerkameraproduktioner. Undersökningen bygger på två observationer av två professionella flerkameraproduktioner och kommer fram till att det finns många olika faktorer som både kan gynna och missgynna kameraoperatörernas kreativa utrymme, ett exempel på detta är att trånga utrymmen begränsar kameraoperatörernas kreativitet samtidigt som det tvingar dem till att komma på kreativa lösningar. LÄS MER