Sökning: "undersökningens ansats"

Visar resultat 1 - 5 av 204 uppsatser innehållade orden undersökningens ansats.

  1. 1. ”Jag bara gör den, gör den, gör den, gör den, och sen så är den över” : Hur elever i årskurs 4–6, deras vårdnadshavare och lärare upplever att läsläxor påverkar elevernas läskompetens och läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Martin Kryger; Fredrik Erlandsson; [2023]
    Nyckelord :årskurs 4–6; läsläxa; läskompetens; läsförmåga; läslust; sociokulturellt perspektiv; stöttning; lärarperspektiv; elevperspektiv; vårdnadshavarperspektiv vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om hur en selektion elever inom svenskämnet i årskurs 4–6 samt deras vårdnadshavare och lärare upplever läsläxor vilka syftar till att utveckla elevernas läskompetens och läslust. Med en kvalitativ ansats genomfördes semistrukturerade intervjuer med elever, vårdnadshavare och lärare. LÄS MER

  2. 2. Att tvingas anmäla sina patienter : om vårdens attityder gentemot anmälningsplikt mot papperslösa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Matilda Lundberg; Elin Simak; [2023]
    Nyckelord :Papperslösa; vård av papperslösa; migrationslagstiftning inom vården; anmälningsplikt; vårdpersonal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka svensk vårdpersonals tankar och attityder inför ett potentiellt införande av anmälningsplikt mot papperslösa. Studien handlar därtill om hur vårdpersonal och papperslösa patienter kan påverkas av anmälningsplikt i hälso-och sjukvården. LÄS MER

  3. 3. Skriftliga broar : Ett arbete om lärarnas skriftliga veckoinformation till vårdnadshavare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lova Hedin; [2023]
    Nyckelord :Communication teachers and guardians; written communication teachers and guardians; weekly letters in school; teachers and guardians in cooperation; information design; human centered design; Kommunikation lärare och vårdnadshavare; skriftlig kommunikation lärare och vårdnadshavare; veckobrev; lärare och vårdnadshavare i samverkan; informationsdesign; människocentrerad design;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att bidra med kunskap till lärare om hur de kan designa den skriftliga informationen som skickas på en veckobasis till vårdnadshavare, så att chanserna ökar att den blir läst. Arbetet har en kvalitativ ansats där en litteraturstudie, intervjuer och en observation används som metoder för empiri-insamlingen. LÄS MER

  4. 4. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Svensson; Philip Östenson; William Andersson Kuhnke; [2023]
    Nyckelord :positioning; messages; nicotine; semiotics; marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Hjälper eller stjälper mobiltelefoner och datorer vid lärande av kemi? En klassrumsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :THOMAS HEDIN; [2023]
    Nyckelord :Chemistry; learning; computer; mobilephone; note-taking; handwritten; keyboard; mobile use; high school level; Kemi; lärande; dator; mobiltelefon; anteckna; handskriven; tangentbord; mobilanvändning; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Datorer och mobiltelefonerna är idag allestädes närvarande i skolan och elever, lärare eller skolledning funderar sällan på hur detta påverkar lärandet. Den större delen av den tidigare forskningen visar att med ökad mobiltelefonanvändning kommer försämrade skolresultat. LÄS MER