Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En studie av formativ bedömning och dess påverkan på elevers lärande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alma Genell; Saga Åstrand; [2023]
    Nyckelord :Effekter; formativ bedömning; matematikundervisning; strategier;

    Sammanfattning : Definitionen av formativ bedömning är tämligen diffus och bred vilket gjort den förhållandevis öppen för tolkning. Detta har i sin tur lett till att formativ bedömning uppfattats och används av lärare på varierande sätt. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar Open AI:s ChatGPT den svenska universitets- och högskoleutbildningen? Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Petter Signell; Dorra Avila; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Generative AI; Examination tools; Teaching tools; Incorrect facts; Examination cheating; Knowledge; Competence; ChatGPT; Generativ AI; Examinationsmetoder; Undervisningsmetoder; Faktafel; Examineringsfusk; Kunskap; Kompetens;

    Sammanfattning : Det problem som denna studie fokuserar på är den påverkan Open AI:s nya version av chattboten ChatGPT har på högskoleutbildningen. ChatGPT har fått en enorm spridning bland inte minst universitets- och högskolestudenter och snabbt skapat osäkerhet bland landets utbildningsanordnare. LÄS MER

  3. 3. Teoribaserad urvalsstrategi för detaljstoff i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Börjesson Sundquist; Rebecca Agronius; [2021]
    Nyckelord :detaljstoff; geografisk referensram; historical context; historical contextualisation; historical reasoning; historisk referensram; kronologisk referensram; presentism; social referensram.;

    Sammanfattning : Läroplanen för historia på gymnasiet är omfattande vilket medför att ett stoffurval måste göras. Urval av detaljstoff ställer stora krav på läraren. Det räcker inte att läraren förhåller sig till det centrala innehållet, utan stringens är nödvändigt för att reducera stoffet till något som är hanterbart för elever. LÄS MER

  4. 4. Mobilanvändandets påverkan på barns aktivitetsmönster : En kvalitativ intervjustudie utifrån vårdnadshavares upplevelser

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ. CHILD

    Författare :Patricia Ungurjanovic; [2021]
    Nyckelord :activity performance; children; mobil use; social media; occupational therapy; arbetsterapi; aktivitetsutförande; barn; mobilanvändning; sociala medier;

    Sammanfattning : Människor i alla åldrar använder mobiltelefoner och sociala medier. I och med ökad tillgång till digitala medier är det viktigt att förstå vilka effekter detta har på barns aktivitetsmönster. Syftet med studien var att beskriva hur barns mobilanvändning påverkar deras aktivitetsmönster, baserat på vårdnadshavares upplevelser. LÄS MER

  5. 5. Mat, mentala avstånd och miljömärkningar En online enkätundersökning för att jämföra och analysera konsumenters kunskap om miljömärkningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Emilia Mattson; [2020-08-29]
    Nyckelord :Mentalt avstånd; miljömärkning; konsumenter; subjektiv och objektiv kunskap; livsmedel; hållbar konsumtion;

    Sammanfattning : Konsumenter i Sverige erhåller vanligen livsmedel genom kommersialiserade marknader, där flera produkter producerats på stora fysiska avstånd från marknaden. Därav finns det ett mentalt avstånd mellan konsument och livsmedelsproduktion, vilket innebär att konsumenten har ett kunskapsgap om livsmedlets sociala, ekologiska och ekonomiska förhållanden. LÄS MER