Sökning: "useful data"

Visar resultat 16 - 20 av 2924 uppsatser innehållade orden useful data.

  1. 16. Verktyg för tolkning av äldre planbestämmelser : Systematisk och automatiserad översättning av äldre planbestämmelser för framtidens samhällsbyggnadsprocess

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Linn Nordlund; [2024]
    Nyckelord :Digitization; detailed development plans; zoning plans; planning regulations; Värmdö municipality; machinelearning; ML; AI; Digitalisering; detaljplaner; planbestämmelser; tolkning av planbestämmelser; Värmdö kommun; maskininlärning; AI;

    Sammanfattning : I samhället finns en stor efterfrågan på digitala detaljplaner eftersom digital och enhetlig data gör informationen analyserbar och sökbar. Även om nya detaljplaner ska vara digitala är den stora majoriteten av befintliga planer fysiska kartor med tillhörande bestämmelser på papper. LÄS MER

  2. 17. Robustness Analysis of Perfusion Parameter Calculations

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alicia Palmér; [2024]
    Nyckelord :Perfusion; Medical image analysis; Dynamic Contrast Enhanced Magnetic Resonance Imaging; Tofts model; Functional imaging; Optimization; T1 map; Perfusion; Medicinsk bildanalys; Dynamisk kontrastförstärkt magnetisk resonanstomografibildtagning; Tofts-modell; Funktionell bildbehandling; Optimering; T1 karta;

    Sammanfattning : Cancer is one of the most common causes of death worldwide. When given optimal treatment, however, the risk of severe illness may greatly be reduced. Determining optimal treatment in turn requires evaluation of disease progression and response to potential, previous treatment. LÄS MER

  3. 18. Praktiska digitala medium i historieundervisningen : En översikt av forskning om hur digitalt game-based learning kan användas för att förbättra elevernas kunskap om historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Gullstrand; Erik Lund; [2024]
    Nyckelord :history; history didactics; history education; didactics; practical; game based learning; game; games; digital; computer; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; high school; historia; historiedidaktik; historieundervisning; undervisning; didaktik; praktiskt; game based learning; spel; digital; digitala; dator; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; gymnasie; gymnasiet; högstadium; högstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : The traditional history educational methods mainly consists of and are focused on memory, reading, repetition and writing skills, however this paper aims to give an overview of research regarding “Game-based learning”, it’s uses in education of history, and if it can be used as a way to complement the traditional education and give history teachers the tools to make their teaching more diverse. Useful materials were found in the databases: EBSCO, IEEE Xplore och Science Direct. LÄS MER

  4. 19. ChatGPT: Aplicación y percepción de suuso en el aula de español como lengua moderna : Un estudio sobre la producción escrita en la escuela básica en Suecia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Fredholm; [2024]
    Nyckelord :Inteligencia artificial; ChatGPT; digitalización; herramientas digitales; escritura;

    Sammanfattning : In this study we try to identify the perceptions and possible areas of use towards ChatGPT in teaching Spanish in compulsory schools in Sweden. The data has been obtained from the responses to two surveys of 6 teachers and 69 students of Spanish, combined with the results of a classroom task focusing on the writing skill with and without ChatGPT as a tool. LÄS MER

  5. 20. Transforming Chess: Investigating Decoder-Only Architecture for Generating Realistic Game-Like Positions

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :William Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Transformer; Decoder; Decoder-only; AI; Artificial intelligence; Generating; generative model; Chess;

    Sammanfattning : Chess is a deep and intricate game, the master of which depends on learning tens of thousands of the patterns that may occur on the board. At Noctie, their mission is to aid this learning process through humanlike chess AI. A prominent challenge lies in curating instructive chess positions for students. LÄS MER