Sökning: "uttryckssätt"

Visar resultat 16 - 20 av 248 uppsatser innehållade ordet uttryckssätt.

  1. 16. Är vi inte alla bereonde av varandra? : En kvalitativ studie av socialarbetares perspektiv på medberoende och hur relationer påverkar fenomenets utgångspunkt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Alexandra Ritthimontree; Stina Pettersson; Kimberly Comte; [2023]
    Nyckelord :Medberoende; anhöriga; socialarbetares perspektiv; coping; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Anhöriga som lever i ett medberoende påverkas negativt av deras närståendes beroendeproblematik, trots detta finns tveksamheter om att medberoende är ett socialt problem. Syftet med studien är att belysa fenomenet medberoende utifrån beroendeproblematik och socialarbetares upplevelse av fenomenet samt skiljaktigheter som finns kopplat till olika relationer. LÄS MER

  2. 17. Skriftlig språkutveckling i svenska hos ungdomar som är födda och bosatta i utlandet med engelska och svenska som L1. En frekvensanalysstudie

    Master-uppsats,

    Författare :Regina Harkin; [2022-12-05]
    Nyckelord :skriftlig språkutveckling; frekvensanalys; heritage language; kompletterande svenskundervisning i utlandet; svenska som andraspråk; transfer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att med s. k. frekvensanalys undersöka på vilket sätt två elevers skriftliga språk i svenska utvecklades under en period på två år och fem månader. LÄS MER

  3. 18. Hur gynnas barns utveckling och lärande av estetiska uttrycksformer? : En studie om förskollärares uppfattningar av estetiska uttrycksformer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Holmquist; Petra Ekenborg; [2022]
    Nyckelord :Aesthetics; learning; learning environments; teaching and atmosphere.; Atmosfär; estetik; lärande; lärmiljöer och undervisning.;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to increase knowledge about how preschool teachers support children's development and learning through the aesthetic forms of expression in preschool education. We chose to use a qualitative study with a phenomenographic methodological approach and this method is based on interviews in a semi-structured form. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkiga barns meningsskapande i mötet med den digitala plattan : En kvalitativ fältstudie i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marie Abdalla; Amanda Thörn; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; analoga bilder; förskolebarn; flerspråkighet; tecken i lärande; meningserbjudande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att studera hur barn i en interkulturell förskola använder multimodala sätt att kommunicera med digitala och analoga spel för att skapa mening. Mer ingående handlar det om att bidra med kunskap om hur tecken inom lärande kan visas genom hur barnen använder och omskapar analoga samt digitala material utifrån sina egna intressen. LÄS MER

  5. 20. Meningsskapande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring estetiska ämnens betydelse för barns sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Veronica Törnqvist; Kori Marianne Palacio Botero; [2022]
    Nyckelord :Estetik; delaktighet; agens; meningsskapande; estetiska uttryckssätt; estetiska aktiviteter; estetiska lärprocesser; utveckling; lärande; sociokulturell teori; transfer effects; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I vårt uppsatsarbete utgick vi från den sociokulturella teorin och vårt syfte med att synliggöra eventuella samband mellan barns utveckling och lärande i relation till olika estetiska aktiviteter, även kallat “estetiska lärprocesser”, samt till de metoder som förskolepersonalen använder sig av och i vilka situationer dessa används. Tidigare forskning har pekat på hur de olika formerna av estetiska uttryckssätt är essentiella för barns olika områden av inlärning och utveckling. LÄS MER