Sökning: "utvecklingsstörning nivå"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning nivå.

  1. 1. En unik samtalskarta : En fallstudie om delaktighet i undervisning och kunskapsbedömning på en gymnasiesärskolas individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Xiaoyu Wang; [2019]
    Nyckelord :individual program in special needs upper secondary school; AAC; communication; participation; formative assessment; central content of the syllabus; required knowledge level; Gymnasiesärskolans individuella program; AKK; kommunikation; delaktighet; formativbedömning; centrala innehåll i kursplanen; kunskapskravs nivå;

    Sammanfattning : Elevers delaktighet och förmågan att kunna kommunicera är två grundläggande faktorer som kan påverka elevers framtid. För att elever med olika kommunikationsformer ska kunna vara delaktiga i sin lärprocess krävs att det finns tillgång till varierande kommunikationssätt. LÄS MER

  2. 2. Beprövad erfarenhet i särskolan? : Intervjuer med erfarna lärare som undervisar elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Christina Trygg; [2019]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; Tidig utvecklingsnivå; Grav utvecklingsstörning flerfunktionsnedsättning; Beprövad erfarenhet; Undervisning i särskolan; Kommunikation; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några erfarna och kvalificerade pedagogers syn på undervisning av elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå. Området är bristfälligt belyst i forskning, och elevgruppen är på många sätt osynlig i utbildning och samhälle. LÄS MER

  3. 3. I rörelse : En komparativ studie av nivå och mängd fysisk aktivitet hos elever på gymnasiesärskolan jämfört med gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Igor Engström; Martin Segerlund; [2017]
    Nyckelord :Physical activity; MVPA; physical education; mental retardation; heart rate; pedometer; Gymnasiesärskola; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; utvecklingsstörning; MVPA; pulsmätare; stegräknare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och jämföra mängden och nivån på fysisk aktivitet under skoldagen, där även lektioner i idrott och hälsa ingår, hos elever på gymnasie- och gymnasiesärskolan. Metod: Målgruppen utgjordes av en klass från gymnasiesärskolan bestående av sex elever och45 elever från fyra klasser från årskurs 1–3 i gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet och kunskapsutveckling : - hur elever i inkluderande särskoleverksamheter upplever lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Marcus Bergendorff; Anna Nicklasson; [2016]
    Nyckelord :Delaktighet; kunskapsutveckling; inkludering; lindrig utvecklingsstörning; särskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur åtta elever i inkluderande verksamheter med diagnosen lindrig utvecklingsstörning upplever sin skoltid med fokus på lärande och delaktighet. Genom elevernas berättelser ville vi få en bild av hur de upplever delaktighet på olika nivåer i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. En studie om yrkeslärares erfarenheter av undervisning i gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Greta Haffling; Terese Hedin; [2016]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; yrkesförberedande program; yrkeslärare; lindrig utvecklings-störning; lärande; traditionellt perspektiv; alternativt perspektiv; dilemmaperspektiv; kvalitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet var att studera hur några yrkeslärare i gymnasiesärskolans yrkesförberedande program upplever att undervisa elever med lindrig utvecklingsstörning, deras beskrivningar av och resonemang kring hur de möter dessa elever i sitt lärande. Studien hade en kvalitativ ansats med utgångspunkt i de specialpedagogiska perspektiven. LÄS MER