Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från linjär till cirkulär : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kan stärka sitt varumärke med hjälp av second hand-försäljning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Olivia Karlsson Rydermark; Jennifer Åmark; Zanna Haagen; Hilda Falk; [2023]
    Nyckelord :Brand identity; Brand knowledge; Brand associations; Brand image; Brand loyalty; Second Hand; Circular Business Models; Sustainability.; Varumärkesidentitet; Varumärkeskännedom; Varumärkesassociationer; Varumärkesimage; Varumärkeslojalitet; Second hand; Cirkulära affärsmodeller; Hållbarhet.;

    Sammanfattning : Modeindustrin har historiskt sett låtit människor uttrycka sin kreativitet och personlighet genom kläder, men den har också bidragit till överkonsumtion och negativa miljö- och sociala konsekvenser. För att skapa en mer hållbar modeindustri har cirkulära affärsmodeller utvecklats, där återanvändning och återvinning av kläder spelar en viktig roll. LÄS MER

  2. 2. Vad engagerar till att rädda liv? : En semiotisk och retorisk analys av hur välgörenhetsorganisationer kommunicerar för att engagera mottagare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Hanna Hedgren; Elina Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :UNICEF; Plan Sverige; campaign films; charities; elements; celebrity spokespersons; social media; audience engagement; Unicef; Plan Sverige; kampanjfilm; välgörenhetsorganisationer; element; celebriteter; sociala medier; publikengagemang;

    Sammanfattning : Hur välgörenhetsorganisationer kommunicerar är betydelsefullt för att skapa engagemang. Genom att använda olika element i kampanjfilmer kan organisationerna öka uppmärksamheten och medvetenheten hos mottagaren. LÄS MER

  3. 3. Välgörenhetsorganisationer och marknadsföringsstrategier i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Eriksson; Hama Karim Pavel; [2014]
    Nyckelord :Social media; marketing strategies; charities; communications; Brand trust; Sociala medier; marknadsföring; kommunikation; välgörenhet; förtroende;

    Sammanfattning : Välgörenhet är något som har ökat de senaste 30 åren och 2008 slogs det ett världs rekord i insamling till välgörenhetsändamål. Med flera organisationer som ägnar sig åt välgörenhet kan det bidra till att konkurrensen hårdnar i mellan dem. LÄS MER

  4. 4. En välgörenhetsorganisations ansikte utåt

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :GUSTAV KIBE; LOUICE CARLSSON; [2013]
    Nyckelord :Second hand; välgörenhetsorganisation; katastrofhjälp; varumärkesidentitet; varumärkesimage;

    Sammanfattning : Många välgörenhetsorganisationer har idag second hand-butiker knutna till sin verksamhet som ett sätt att omvandla gåvor till likvida medel som doneras till välgörande ändamål. Detta innebär att organisationerna måste arbeta aktivt med sin varumärkesidentitet för att kunna särskilja sig från andra aktörer på marknaden. LÄS MER

  5. 5. Från spill till produkt

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Lisa Pålsson; Caroline Odqvist; [2012]
    Nyckelord :textil; spill; textile; waste; recycling; Swedish Red Cross; återanvändning; Röda Korset; kriminalvården;

    Sammanfattning : Detta arbete har sin utgångspunkt i ökad återvinning och minskning av sopberg. Ett exempel som vi har använt oss av i vår forskning är ett samarbete mellan Röda Korset och Kriminalvården. Varje år slängs 25 % av de textilier som välgörenhetsorganisationer får in och dessa sopberg skulle man kunna minska genom ökad återvinning. LÄS MER