Sökning: "värderingar grupp"

Visar resultat 11 - 15 av 210 uppsatser innehållade orden värderingar grupp.

  1. 11. Effekterna av företagens sociala ansvar på anställda : Corporate Social Responsibility ansvar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :David Kiese; [2022]
    Nyckelord :CSR; Anställda; Organisation;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om den påverkan som företagens sociala ansvar (Corporate Social Responsibility, CSR), som del av ett företags interna styrning, kan ha på processen att bygga en organisatorisk identitet bland anställda. Teoretiskt baseras uppsatsen i huvudsak på Ashforth och Maels (1989) fyra principer för identifiering av individen med en grupp. LÄS MER

  2. 12. Att undersöka sjuksköterskors och sjuksköterskestudenters upplevelser av att vårda patienter med obesitas : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Lisa Abrahamsson; Anna Pantefors; [2022]
    Nyckelord :discrimination; norms; healthcare environment; insufficient knowledge; Obesity; world of life; care suffering; nurse s perspective; nursing students perspective; diskriminering; normer; sjukvårdens miljö; bristfällig kunskap; Obesitas; livsvärld; vårdlidande; sjuksköterskans perspektiv; sjuksköterskestudenters perspektiv;

    Sammanfattning : Från student till yrkesprofessionen sjuksköterska tillkommer ökat ansvar och med erfarenhet kommer fler insikter i hur vården ser ut. I alla yrken tas det med egna tankar, värderingar och förutfattade meningar ut i arbetslivet. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares arbetssätt för att möjliggöra god anknytning under enskild- och gruppintroduktion : En kvalitativ intervjustudie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Johansson; Linda Lazarevic; [2022]
    Nyckelord :Introduktion; anknytningsteori; kvalitativ intervju; förskollärare;

    Sammanfattning : VFU-perioderna påvisade att introduktionen var en viktig del i förskolans verksamhet för både barn och vårdnadshavare. Vi ville forska mera inom detta område.Studiens bakgrund tar upp anknytningsfaktorers betydelse inom introduktion av de yngsta barnen och deras vårdnadshavare. LÄS MER

  4. 14. FRÅN OTUKT TILL OAKTSAM VÅLDTÄKT : En kritisk diskursanalys av attityder och åsikter om sexualbrott från mellankrigstid till nutid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Nadia Hagersjö; [2022]
    Nyckelord :Rättsvetenskap; rättshistoria; historia; juridik; kvinnohistoria; sexualbrott; straffrätt; våldtäkt;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att öka min och läsarens förståelse för sexualbrottens utveckling genom historien, men även att öka förståelsen för de bakomliggande faktorer som låg till grund för de ideologier och perspektiv enligt vilken lagen stiftats. De frågeställningar som besvaras är följande: Hur har diskursen kring sexualbrott förändrats inom svensk rätt från mellankrigstiden fram till idag?  Vilka likheter eller skillnader i form av värderingar och attityder går att utröna i de valda förarbetena? Detta är ett rättshistoriskt arbete där kritisk diskursanalys och hermeneutik används för att analysera det språkbruk som använts och de makthierarkier som fått plats under lagstiftningsprocessen genom historien. LÄS MER

  5. 15. Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan : Meningsfullt eller makear inte nån sense En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Henriksson Utas; Malin Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Elever röster; Lärmiljö; NPF och normer; Relationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Henriksson Utas, Anna & Lindvall Malin (2022). Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan - Meningsfullt eller makear inte nån sense. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER