Sökning: "vad betyder konsument"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden vad betyder konsument.

  1. 1. Felansvar vid köp av häst - en redogörelse för gällande rätt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Wilma Gullstrand; [2023]
    Nyckelord :hästjuridik; handelsrätt; köprätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Swedish horses are amongst the top in the world and the revenue of the industry is over 72 billion Swedish crowns per year. Depending on the role the seller is acting as, different laws will apply. If the seller is an entrepreneur, Consumer Sales Act will apply, but if it’s a private person The Sale of Goods act will be applicable. LÄS MER

  2. 2. Returbeteendet av kläder online : En kvantitativ studie om hur konsumenters returbeteende påverkas av deras attityder och företags returpolicy

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elina Lanndalen; Elin Semmingsson; Julia Airey; [2022]
    Nyckelord :Return behaviour; return attitude; return policy; e-commerce; online; consumer; Returbeteende; returattityd; returpolicy; e-handel; online; konsument;

    Sammanfattning : Returbeteendet för kläder köpta online ökar i takt med digitaliseringen. Milda returpolicys gör det lättare för konsumenter att utföra returer, inte minst avsiktliga returer. Genom fria returer kan konsumenten enkelt beställa hem stora mängder i varierande storlekar med avsikten att returnera hela eller delar av beställningen. LÄS MER

  3. 3. Naturliga kroppar : En kritisk diskursanalys av @nudamag's kroppspositiva innehåll.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Vega Reimer; [2021]
    Nyckelord :Feminism; Instagram; Nudity; Body Positivity; Social Media; Rhetorical theory; Feminism; Instagram; Nakenhet; Kroppspositivitet; Sociala Medier; Retorik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ut ett retorikteoretiskt perspektiv studera nio kroppspositiva bilder från instagramkontot @nudamag i förhållande till den patriarkala diskursen och ideologin som råder på Instagram och i vårt samhälle. I uppsatsen utförs en kritisk diskursanalys av bilderna för att kartlägga hur de är diskursbestridande och vad det betyder i förhållande till makt. LÄS MER

  4. 4. Den (o)önskade marknadsföringen : Vill konsumenten ha en relation?

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linda Fröling; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna rapport utgår från enkätbaserad studie gjord ur konsumentperspektiv där respondenterna utgörs av konsumenter som är medlemmar i minst en kundklubb. Enkäten har med marknadsdrivet synsätt visat vad konsumenterna subjektivt anser fungerar samt ej fungerar avseende reklamutskick från vederbörandes kundklubb. LÄS MER

  5. 5. KÖPPROCESSEN I RAKETFART : En kvantitativ studie om vad som påverkar köpprocessens olika steg vid köp av energidryck

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Oscar Pettersson; Isak Hemmingsson; [2019]
    Nyckelord :konsumentbeteende; köpprocessen; köpbeteende; impulsköp; varumärkeslojalitet; energidryck; redbull; nocco; monster;

    Sammanfattning : Sammanfattning Funktionella drycker är den dryckeskategori som ökat sin försäljning mest de senaste åren. Kategorin energidryck har sett en ökning i försäljningen med hela 44 procent från år 2014 till år 2017. Med den stora ökningen har också antalet varumärken ökat. LÄS MER