Sökning: "value-added distribution"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden value-added distribution.
1. Omvänd skattskyldighet - En ”quick fix” för mervärdesskattebedrägerier?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Every year, the members of the European Union lose tens of billions of euros in VAT revenue. A large part of these losses are due to widespread fraud that exploits the laws and rules governing intra-EU trade between EU Member States. One such fraud is Missing Trader Intra Community (MTIC) fraud. LÄS MER
2. The distribution of value-added in the fashion industry across countries: The case of the Swedish and Bangladesh ready-made garments sector
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : The thesis analyses the trend of value-added distribution over a span of 10 years, from 2011 to 2021, in the international supply chain of fast fashion products between manufacturers in Bangladesh and multinational fast fashion retailers in Sweden. Bangladesh has grown economically thanks to its ready-made garment sector and favorable policies for businesses and foreign investments. LÄS MER
3. Nötboskap i en geografiskt avgränsad distributionskedja : en kvalitativ fallstudie om lokalproducerat nötkött och dess mervärden
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Coronapandemin har bidragit till att fler konsumenter fått ett större allmänt intresse kring lokalproducerade livsmedel. Det kan gynna den geografiska samhörigheten i form av en ökad sysselsättning och en levande landsbygd. Det kan också stimulera den lokala ekonomin, då produktionen och försäljning stannar i närområdet. LÄS MER
4. PRODUCT MANAGEMENT SYSTEM : A BRIDGE BETWEEN THE CUSTOMER ANDCOMPANY’S BUSINESS MODEL AND STRATEGY FORNICHE COMPANIES IN OLIGOPOLY MARKETS
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : For smaller niche companies in an oligopoly market to survive and grow, they need to focus on either having unique products and/or unique, more efficient internal processes compared to their larger competitors. One possible success factor for these smaller companies is to exploit the business potential found in an increasingly digitalized world. LÄS MER
5. Från Östgötaslätten till matupplevelse : En kvalitativ studie av värdekedjan mellan producent, grossist och restaurang på en lokal marknad
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Restaurangutläggen har ökat sedan 2010 och efterfrågan på lokalt producerad mat har ökat allt mer senaste tiden, vars syfte inte längre enbart syftar till att mätta idag. Trender har lett till att mervärden inom mat såsom kvalité, hållbarhet och ursprung efterfrågas, varpå restauranger har anpassat sig till detta för att skapa en matupplevelse. LÄS MER