Sökning: "value-added distribution"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden value-added distribution.

  1. 1. Omvänd skattskyldighet - En ”quick fix” för mervärdesskattebedrägerier?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jasper Zimmerling; [2023]
    Nyckelord :skatterätt; finansrätt; rättsekonomi; EU-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Every year, the members of the European Union lose tens of billions of euros in VAT revenue. A large part of these losses are due to widespread fraud that exploits the laws and rules governing intra-EU trade between EU Member States. One such fraud is Missing Trader Intra Community (MTIC) fraud. LÄS MER

  2. 2. The distribution of value-added in the fashion industry across countries: The case of the Swedish and Bangladesh ready-made garments sector

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Giulia Tegas; [2022]
    Nyckelord :Sustainable Development; sustainability accounting; international supply chain; value-added distribution; stakeholders; fast fashion; wealth; inequality;

    Sammanfattning : The thesis analyses the trend of value-added distribution over a span of 10 years, from 2011 to 2021, in the international supply chain of fast fashion products between manufacturers in Bangladesh and multinational fast fashion retailers in Sweden. Bangladesh has grown economically thanks to its ready-made garment sector and favorable policies for businesses and foreign investments. LÄS MER

  3. 3. Nötboskap i en geografiskt avgränsad distributionskedja : en kvalitativ fallstudie om lokalproducerat nötkött och dess mervärden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Izabelle Fahlgren; Amanda Larsson; [2022]
    Nyckelord :Distributionskedja; lokalproducerat; mervärden; nötboskap; närproducerat;

    Sammanfattning : Coronapandemin har bidragit till att fler konsumenter fått ett större allmänt intresse kring lokalproducerade livsmedel. Det kan gynna den geografiska samhörigheten i form av en ökad sysselsättning och en levande landsbygd. Det kan också stimulera den lokala ekonomin, då produktionen och försäljning stannar i närområdet. LÄS MER

  4. 4. PRODUCT MANAGEMENT SYSTEM : A BRIDGE BETWEEN THE CUSTOMER ANDCOMPANY’S BUSINESS MODEL AND STRATEGY FORNICHE COMPANIES IN OLIGOPOLY MARKETS

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Christina Berggren; [2021]
    Nyckelord :Business Model; Business Strategy; Business Processes; Oligopoly market; Digitalization; Dynamic Capabilities; Product Management system; SMEs; Niche companies; Affärsmodell; Affärsstrategi; Affärsprocesser; Oligopolmarknad; Digitalisering; Dynamisk kapabilitet; Produkthanteringssystem; SMF; Nischföretag;

    Sammanfattning : For smaller niche companies in an oligopoly market to survive and grow, they need to focus on either having unique products and/or unique, more efficient internal processes compared to their larger competitors. One possible success factor for these smaller companies is to exploit the business potential found in an increasingly digitalized world. LÄS MER

  5. 5. Från Östgötaslätten till matupplevelse : En kvalitativ studie av värdekedjan mellan producent, grossist och restaurang på en lokal marknad

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Emma Gunnarsson Folkegård; Sebastian Olivares; [2020]
    Nyckelord :Valuechain; locally produced raw materials; local market; wholesale; added value; value-creating; producers; Värdekedja; lokalt producerade råvaror; lokal marknad; grossist; mervärde; värdeskapande; producent;

    Sammanfattning : Restaurangutläggen har ökat sedan 2010 och efterfrågan på lokalt producerad mat har ökat allt mer senaste tiden, vars syfte inte längre enbart syftar till att mätta idag. Trender har lett till att mervärden inom mat såsom kvalité, hållbarhet och ursprung efterfrågas, varpå restauranger har anpassat sig till detta för att skapa en matupplevelse. LÄS MER