Sökning: "varumärkesintrång"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade ordet varumärkesintrång.

  1. 11. Användande av annans varumärke i marknadsföring – Ensamrättens omfattning i ljuset av varumärkesrättens funktionslära

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Maria Dürnel; [2015]
    Nyckelord :varumärkesrätt; varumärkesanvändning; varumärkesintrång; intrångsbedömning; funktionsläran; varumärkets funktioner; ursprungsangivelsefunktionen; marknadsföring; jämförande reklam; användande; åberopande; kommersiellt samband; legitimt intresse; känneteckensanvändning; Business and Economics; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett område som på senare tid varit föremål för många diskussioner både inom svensk och europeisk varumärkesrätt är användandet av annans varumärke. Diskussionen har kretsat kring en utvidgning av ensamrätten genom en så kallad "ny varumärkesanvändning" och EU-domstolens erkännande av allt fler varumärkesrättsliga funktioner. LÄS MER

  2. 12. Varumärkesrättsliga tendenser : En oklar utveckling och dess konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Julia Göransson; Emma Gustavsson; [2015]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; utveckling; förutsebarhet; skyddsomfång; okonventionella varumärken;

    Sammanfattning : Varumärkesrätten är ett modernt rättsområde nära sammankopplat med marknadens strukturer. Därmed är det naturligt att rättsområdet är föränderligt och trendkänsligt och utvecklas i takt med att nya behov uppstår på marknaden. LÄS MER

  3. 13. Den straffrättsliga bedömningen av varumärkesintrång - en utredning av vissa omständigheter vid påföljdsbestämningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sophia Lindstedt; [2014]
    Nyckelord :allmänfarlighet; varumärkesförfalskade läkemedel; varumärkesförfalskade produkter; straffrätt; immaterialrätt; tredjemansskada; straffvärdebedömning; artbrott; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Counterfeiting has long been considered a rather harmless phenomenon. However, counterfeiting has evolved from a small-scale activity into one on an industrial scale. It has come to pose a serious threat, not only to the interests of the right holder, but to the consumers and the society as a whole. LÄS MER

  4. 14. Särskiljningsförmåga hos geografiska namn : En varumärkesrättslig studie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sara Wahlberg; [2014]
    Nyckelord :Intellectual property law; trademark law; trademark; distinctive character; geographical names; Immaterialrätt; varumärkesrätt; varumärke; ensamrätt; särskiljningsförmåga; geografiska namn;

    Sammanfattning : Enligt grundregeln i 1:5 2 st. 1 p. varumärkeslagen (2010:1877) (VML) är varukännetecken som endast består av tecken eller benämningar som visar en varas eller tjänsts geografiska ursprung inte särskiljande och uppfyller därmed inte kraven för att kunna varumärkesregistreras. LÄS MER

  5. 15. Google AdWords, sökordsannonsering och varumärkesanvändning inom EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Anna-Lena Tarring; [2014]
    Nyckelord :Trade marks; Varumärkesrätt; EU-rätt; Intellectual property; Immaterialrätt; Sökordsannonsering; Keyword advertising; Google AdWords; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det råder ingen tvekan om att internet idag uppfattas som en del av vår vardag och att det utgör ett nödvändigt verktyg för att få tillgång till information, såväl av kommersiell som privat natur. I takt med den tekniska utvecklingen och den ökade tillgängligheten som internet medför ökar även konkurrensen i informationsflödet, vilket marknaden har behövt anpassa sig till. LÄS MER