Sökning: "verbal icke-verbal kommunikation mellan sjuksköterska och patient"
Visar resultat 6 - 10 av 44 uppsatser innehållade orden verbal icke-verbal kommunikation mellan sjuksköterska och patient.
6. Kommunikation som placebo i omvårdnad : en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Placeboeffekter är gynnsamma effekter som uppstår utan koppling till en farmakologiskt verksam substans. Intresset för att förstå mekanismer bakom placeboeffekten har ökat de senaste decennierna och forskning har kunnat visa att placeboeffekten inte handlar om inbillade effekter. LÄS MER
7. Faktorer som påverkar kommunikationen mellan sjuksköterska och patient : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: En god kommunikation är betydelsefullt inom omvårdnaden och är en av sjuksköterskans primära arbetsuppgift. Sjuksköterskan bör ha en god kommunikationsförmåga som är personcentrerad. Brister i kommunikationen kan leda till missförstånd mellan patienten och sjuksköterskan. LÄS MER
8. Språkbarriärers inverkan på sjuksköterskans omvårdnadsarbete
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskans omvårdnadsarbete grundas i vårdrelationen. En förutsättning för det är att kommunikationen mellan sjuksköterska och patient fungerar. Då migrationen till Sverige ökar är språkbarriärer vanligt förekommande. LÄS MER
9. Sjuksköterskans bemötande inom akutmottagningen från ett patient perspektiv : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: I akutmottagningen kan det vara ett högre arbetstempo än på andraavdelningar och det kan vara svårare att skapa en djupare kontakt med patienterna pågrund av en stressande miljö. Tidigare forskning påvisade sjuksköterskans roll och desskomplexitet i relations-skapandet med patienten. LÄS MER
10. Faktorer som påverkar kommunikationen mellan sjuksköterskan och patienten – En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Kommunikation är en viktig faktor i vården. Sjuksköterskan bör ha en god kommunikationsförmåga med alla patienter. Sjuksköterskans roll är att arbeta utifrån personcentrerad vård. Vid personcentrerad vård är det viktigt med kommunikation då den levererar viktig information om patientens sjukdom, känslor och tankar. LÄS MER