Sökning: "vetenskapsteoretiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden vetenskapsteoretiskt perspektiv.

  1. 1. Vilka faktorer ökar risken för en ungdom att bli kriminell och hur kan samhället arbeta brottsförebyggande? : En kvalitativ studie om socialtjänsten och polisens identifierade riskfaktorer gällande ungdomskriminalitet hos unga kriminella och det förebyggande arbetet, utifrån de professionellas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Felicia Nilsson; Vilma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Juvenile delinquency; risk factors; crime prevention work; social work; social services; police; Ungdomskriminalitet; riskfaktorer; brottsförebyggande arbete; socialt arbete; socialtjänst; polis;

    Sammanfattning : Juvenile delinquency is a societal problem that is increasingly receiving attention and has engaged researchers, politicians and especially the public. The purpose of this study is to investigate which risk factors social service professionals and the police authority identify concerning juvenile delinquency in young criminals and how crime prevention can be carried out to reduce juvenile delinquency in the society. LÄS MER

  2. 2. Inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande. : En socialpedagogisk analys av berättelser av professionella aktörer som arbetar med ungdomar och ungdomar som använder alkohol och/eller narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lina Olsson; Belinda Färdig; [2021]
    Nyckelord :Framgångar; hinder; bemötande; elevhälsa; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse av mellanmänsklig interaktion och maktordning som återges dels under intervjuer med gymnasieungdomar som använder alkohol och/eller narkotika, dels under intervjuer med professionella aktörer som arbetar med den kategorin av ungdomar. Syftet är dessutom att undersöka  aspekter av betydelse för dessa ungdomars inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande i den undersökta kontexten. LÄS MER

  3. 3. Fysisk kontakt i mötet med barn : Tankar och upplevelser från socionomer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Ida Afvander; Pauline Schneberger; [2020]
    Nyckelord :Fysik kontakt; beröring; barn; socionomer; etik och moral;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som utgår från socionomers egna upplevelser och tankar kring fysisk kontakt i mötet med barn som klienter. Syftet med studien är att bidra med fördjupad förståelse inom detta ämne. LÄS MER

  4. 4. Vad händer utöver 230 timmar? : - En kvalitativ studie om musik på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Erik Pettersson; Janna Tisjö; [2019]
    Nyckelord :studentinterest; after school programs; teacher; music; music education; elevintresse; fritidshem; lärare; musik; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur arbetet med musik ser ut i fritidshem utifrån ett lärarperspektiv. Utgångspunkten i studien har arbetats fram genom fyra centrala forskningsfrågor som berör hur lärare i fritidshem uppfattar att musik kan användas som ett pedagogiskt verktyg, vilka faktorer som påverkar hur lärare använder musik i fritidshem, vad lärare har för insikt i elevers musikintresse samt vilka problem eller svårigheter som lärare ser i arbetet med musik i fritidshem. LÄS MER

  5. 5. Digital kompetensutveckling inom hälso- och sjukvård

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Kriström; [2019]
    Nyckelord :arbetsplatsutbildning; digitalisering; hermeneutik; pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att studera och analysera hur fenomenet digital kompetensutveckling upplevs av personal inom hälso- och sjukvård. Intervjuer med tio anställda inom hälsa och sjukvård har genomförts och analyserats utifrån ett hermeneutisk vetenskapsteoretiskt perspektiv. LÄS MER