Sökning: "young consumers"

Visar resultat 6 - 10 av 321 uppsatser innehållade orden young consumers.

  1. 6. Ecological Fashion Perspectives of the Green Generation: Examining Gen Z and Millennial attitudes towards the Swedish fashion industry's efforts to reduce emissions of greenhouse gases

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Amanda Håkansson; [2023-10-18]
    Nyckelord :sustainable development; fashion industry; environmental discourses; greenhouse gas emissions; attitudes;

    Sammanfattning : This paper seeks to examine how young Swedish consumers appurtenant to Generation Z and the Millennial generation perceive the effort made by four leading Swedish fashion companies H&M, Lindex, Kappahl, and Gina Tricot to reduce their emissions of greenhouse gases. Further, it explores the general attitudes that these generations hold toward the Swedish Fashion Industry’s approach to sustainable dev elopment. LÄS MER

  2. 7. Is Second Hand the New Fast Fashion? : The Consumption Habits of Young Swedes in the Second Hand Fashion Market

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Felicia Marholeva; Marko Pusic; [2023]
    Nyckelord :Sustainable consumption; unsustainable consumption; second hand market; fashion consumption; fast fashion; overconsumption; hedonic consumption;

    Sammanfattning : As the world moves towards a more sustainable future and consumers begin to research more sustainable ways to consume, many turn to second hand for purchasing apparel due to its supposed minimal effect on the environment. The second hand market is rapidly growing but research surrounding the implications of its growth is scarce. LÄS MER

  3. 8. Begränsade val eller oändliga möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Wilma Karlsson; Emmy Stina le Grand; Tove Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Gender; Children’s clothing; Aesthetics; Gender typed clothing; Identity; Parents consumption; Genus; Barnkläder; Estetik; Könskodade kläder; Identitet; Föräldrars konsumtion;

    Sammanfattning : Med utgångspunkten att kläder kan vara laddade med budskap om identitet, könsroller och barns tidiga uppfattning om dessa budskap formulerades studiens syfte: att förstå småbarnsföräldrars attityder och inställningar till uppdelningen av pojk- och flicksortiment. Studien ämnar vidare att förstå konsumenters bakomliggande drivkrafter vid konsumtion av barnkläder med målet att undersöka om marknadens utbud stämmer överens med efterfrågan. LÄS MER

  4. 9. Sockerskattens roll i utvecklingen av hälsosamma matvanor för barn - en studie som belyser hur en sockerskatt kan påverka svenska livsmedelsföretag.

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Gabriella Falk; [2023]
    Nyckelord :Socker; livsmedel; barnmat; sockerskatt; matvanor; folkhälsa; livsmedelsföretag; samhällsekonomi; beslutsteori; strategi;

    Sammanfattning : Allt fler länder börjar se ett växande folkhälsoproblem samt att det samhällsekonomiska perspektivet påverkas negativt till följd av en hög sockerkonsumtion bland befolkningen. I Sverige har man börjat se en minskning av direktkonsumtionen av socker (råsocker och bitsocker) samtidigt som intaget av socker i form av choklad, konfektyr som bakverk, godis samt läskedrycker har ökat kraftigt. LÄS MER

  5. 10. Trendig och miljömedveten?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Victoria Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Fast fashion; Clothing; Consumption; Awareness; Trend; Identity; Consumer Culture Theory; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The clothing industry is today linked to several sustainability challenges. Fast fashion is a reason for today's overconsumption, which with new technology, fast production times, and cheap materials has contributed to clothes being constantly consumed and replaced. LÄS MER