Sökning: "Ämnesintegrering"

Visar resultat 6 - 10 av 201 uppsatser innehållade ordet Ämnesintegrering.

  1. 6. Sexualitet, samtycke och relationer – Om förutsättningar för att arbeta med det nya kunskapsområdet som policy

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Tove Normark Heggemann; Moa Olsson Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer; sexualundervisning; policy enactment theory; ämnesintegrering; värdegrundsarbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka huruvida verksamma inom gymnasieskolan upplever sig förberedda inför att ta sig an undervisningen i det nya kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer (SSR), som är en del av rådande läroplan sedan höstterminen 2022. Med hjälp av policy enactment theory analyserar vi tematiskt kodade kvalitativa intervjuer med lärare och biträdande rektorer och visar hur ansvaret för arbetet med SSR eller värdegrundsarbete som berör sexualundervisning tenderar att läggas på eldsjälar, på samma gång som lärare efterfrågar formell kompetens hos kollegiet och mer stöd från skolledning i form av tid och resurser. LÄS MER

  2. 7. "De kommer inte ihåg allt jag säger, men de kommer ihåg allt vi gör" : Förskollärares attityder till naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Marie Gren; Pernilla Bill; [2023]
    Nyckelord :Science teaching; preschool; teachers; subject integration; Naturvetenskapsundervisning; förskola; lärare; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Bakgrund: När barn i tidig ålder får en positiv upplevelse av naturvetenskap kan det utveckla deras intresse för miljön och hur världen fungerar. Därför tycker vi att det är intressant att ta reda på hur förskollärarna ser på naturvetenskap och vilka möjligheter de anser sig erbjuda barnen. LÄS MER

  3. 8. Estetiska uttrycksformer i förhållande till svenskundervisning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexandra Laufer; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; svenska; F-3; drama; bild; musik; dans; form; multimodalt lärande; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppmärksamma användandet av estetiska uttrycksformer i förhållande till svenskundervisning i årskurs F-3. Studien behandlar även huruvida lärare upplever att deras lärarutbildning rustat dem för att använda estetiska uttrycksformer i sin svenskundervisning. LÄS MER

  4. 9. ÄMNESINTEGRERING PÅGYMNASIENIVÅ – ÄR DET MÖJLIGT? : Samhällskunskapslärares subjektiva friutrymme i relation till möjligheter och hinder för ämnesintegrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennifer Björnler; [2022]
    Nyckelord :subject-integration; framework factors; subjective autonomy; upper secondary school; civics; civics teachers;

    Sammanfattning : This study focuses on civics teachers’ opinions and experiences of subject-integratedteaching. The study aims to learn more about teachers’ autonomy and how it affects theirchoice to teach subject-integrated or not. LÄS MER

  5. 10. Lärares perspektiv på olika arbetsformer för ämnesintegrering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gustav Lindsten; [2022]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; Ämnesöverskridning; Bedömning; Bedömningsmetodik; didaktik; allmändidaktik; reformpedagogik; essentialism;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur didaktisk utformning och bedömningsstrategi påverkas av ämnesintegrerade arbetssätt. De frågeställningar som ligger till grund för arbetet undersöker hur lärare talar om olika former av ämnesintegrering, vilka upplevda utmaningar och möjligheter med arbetssättet samt lärares bedömningspraktik i relation till ämnesintegrering. LÄS MER