Sökning: "ökade kunskapskrav"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden ökade kunskapskrav.

  1. 1. Designen leder vägen : En kvalitativ studie om att skapa positiv användarupplevelse och hög användarnytta vid uppgiftsorienterade informationssystem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Mikael Jakobsson; Theodor Lindahl; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; User experience; Usability; Attention; Digital navigation; Visual hierarchy; The Kano modell; E-handel; Användarupplevelse; Användbarhet; Uppmärksamhet; Digital navigering; Visuell hierarki; Kanos modell;

    Sammanfattning : Ett faktum som inte går obemärkt förbi är den ständigt ökade e-handeln. E-handelnökar på många plan världsvitt. Både antalet e-handelsbutiker som tillkommerdagligen och antalet konsumenter som använder e-handeln genom att köpaprodukter eller tjänster blir bara fler. LÄS MER

  2. 2. "Vad är undervisning då?" : En kvalitativ intervjustudie om uppfattningar av undervisningsbegreppet i förskolan och förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eijla Berglund; Frida Hörnsten; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; verksamhetsform; undervisning; uppfattning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka uppfattningen av begreppet undervisning, hur uppfattningenav begreppet påverkar undervisningen och om det skiljer sig mellan förskolan ochförskoleklassen. Genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer har vi granskat pedagogernasuppfattning kring begreppet undervisning och skapat oss en bredare bild av komplexiteten ibegreppet. LÄS MER

  3. 3. Läslust i gymnasieskolans svenskämne : Fem svensklärares upplevelser av deras arbete med att stimulera elevers lust att läsa skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Davor Bodic; [2022]
    Nyckelord :allmänna och litterära repertoarer; gymnasieskolan; inre och yttre motivation; konstitutiva effekter; läslust; skönlitteratur; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fem svensklärare i gymnasieskolan upplever sitt arbete med att främja elevers lust att läsa, vilka möjligheter och hinder de upplever i detta arbete samt hur dessa erfarenheter kan förstås i relation till ökade krav på mätbara kunskaper i en alltmer resultatstyrd skola. Studiens empiriska material utgörs av semistrukturerade intervjuer med fem verksamma svensklärare, fördelade på tre olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Livskvalitet hos barn och ungdomar med inflamatorisk tarmsjukdom : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Erik Odung; Adrian Svenning; [2021]
    Nyckelord :Barn; Inflammatorisk tarmsjukdom; litteraturstudie; livskvalitet; ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prevalens av inflammatoriska tarmsjukdomar (IBD) har ökat globalt och klassas numera som folksjukdomar. 25% av insjuknanden sker innan 20 års ålder. Sjukdomarna är förknippade med flera begränsande symtom som kan medföra negativ inverkan på det vardagliga livet. LÄS MER

  5. 5. Ökad tydlighet och minskad likvärdighet : En kvalitativ studie av mellanstadielärares syn på betyg från årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Lindström; Olivia Nothér Palestro; [2021]
    Nyckelord :didaktik; mellanstadielärare; tidigare betyg; bedömning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att skapa kunskap om hur verksamma lärare ser på införandet av frivilliga betyg från årskurs 4. Genom att intervjua sex stycken mellanstadielärare har studien undersökt forskningsfrågorna: vad tycker verksamma mellanstadielärare om betyg från årskurs 4, vad har verksamma lärare för inställning till beslutet om att införa möjligheten till frivilliga betyg från årskurs 4 och vilken påverkan antar lärare på mellanstadiet att införandet av frivilliga betyg från årskurs 4 kommer ha på deras arbete. LÄS MER