Sökning: "• Social spegling"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden • Social spegling.

  1. 1. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier – en spegling av verkligheten? : Hur maktförhållanden och sexistiska ideal avspeglas på TikTok när gränsen mellan privat och offentligt suddas ut

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Linnéa Wallman; Julia Ubilla Falzon; [2023]
    Nyckelord :Tiktok; makt; offentliga sfären; sexism; sociala strukturer;

    Sammanfattning : Studien syfte är att undersöka hur olika klipp på Tiktok kan spegla maktförhållanden och sexisitiska ideal, med ett intresse för att se hur oentliga och privata sfären svävar samman och inuerar beetenden på TikTok. Det empiriska material för studien är baserat på en kvalitativ sociosemiotisk analys av 10 utvalda videoklipp på TikTok, där vi vill förstå olika teckens betydelse utifrån ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. “Man ser ju inte vad andra människor känner genom skärmen liksom” : En kvalitativ studie om sociala mediers positiva och negativa effekter på ungas mående utifrån professionellas och ungas perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erika Falke Nilsson; Erika Bergman; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsan; Mående; Negativa effekter; Positiva effekter; Sociala medier; Ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till kunskap om hur sociala medier kan påverka ungas mående, både positivt och negativt genom att undersöka hur ungdomar och professionella inom elevhälsan ser på fenomenet. Eftersom elevhälsan dagligen arbetar och samtalar med unga på gymnasiet så ville vi även undersöka hur elevhälsan arbetar med sociala medier och dess påverkan på unga. LÄS MER

  4. 4. “Man ser ju inte vad andra människor känner genom skärmen liksom” : En kvalitativ studie om sociala mediers positiva och negativa effekter på ungas mående utifrån professionellas och ungas perspektiv.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erika Falke Nilsson; Erika Bergman; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsan; Mående; Negativa effekter; Positiva effekter; Sociala medier; Ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till kunskap om hur sociala medier kan påverka ungas mående, både positivt och negativt genom att undersöka hur ungdomar och professionella inom elevhälsan ser på fenomenet. Eftersom elevhälsan dagligen arbetar och samtalar med unga på gymnasiet så ville vi även undersöka hur elevhälsan arbetar med sociala medier och dess påverkan på unga. LÄS MER

  5. 5. "Utmaningarna sitter i väggarna" - En fenomenologisk studie om mäns och kvinnors upplevda utmaningar i ledarskap inom Polismyndigheten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Ida Sjölin; Hannah Skog; [2022]
    Nyckelord :Ledarskap; organisationskultur; jämställdhet; kompetens; Social Sciences;

    Sammanfattning : En ledare har förmågan att motivera och influera för att leda organisationen framåt. Ledarskap skulle kunna involvera fler utmaningar än enbart de mest uppenbara. LÄS MER