Sökning: "AD-HD"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade ordet AD-HD.

  1. 1. "Pojkar är pojkar, flickor är drama queens" : En studie om förskollärarens kunskap och arbetsmetoder för barn med AD/HD-liknande symtom med fokus på könsskillnader

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mikaela Järild; [2020]
    Nyckelord :AD HD; förskollärare; kunskap; arbetsmetoder och sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på vilken kunskap förskollärare har om barn med AD/HD-liknande symtom samt hur förskollärare arbetar för att uppmärksamma flickor med AD/HD-liknande symtom. Studiens teoretiska perspektiv är baserat på Vygotskijs sociokulturella perspektiv och även  Antonovskys salutogena perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Anknytningsmönster hos föräldrar vars barn fått diagnosen AD/HD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Leena Nygren; [2017]
    Nyckelord :ADHD; Attachment; Stress; Children; Parents; ADHD; Anknytning; Stress; Barn; Föräldrar;

    Sammanfattning : Inledning: Diagnostisering och behandling av AD/HD sker primärt i enlighet med forskning som beskriver tillståndet som ett neuropsykiatriskt funktionshinder, vilket implicerar biologiska orsaker. Något som fortfarande är underrepresenterat inom forskningen är relationen mellan diagnosen AD/HD och anknytnings- och uppväxtförhållanden. LÄS MER

  3. 3. Har barnets och föräldrarnas affektkontroll samband med barnets ADHD-symtom?

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Sara Elg; Elin Johansson; [2017]
    Nyckelord :AD HD; Affect control; parents; children; ADHD; Affektkontroll; föräldrar; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om barn meduppmärksamhetsproblem och hyperaktivitet/impulsivitetkännetecknas av att både de själva och deras föräldrar har svårt attkontrollera sin affekt. Forskningsfrågorna är om graden ADHDsymtomhos barnen skiljer sig mellan olika kombinationer av barnoch föräldrars affektkontroll, samt om barn med ADHD-symtomkännetecknas av att både de själva och deras föräldrar har svårt attkontrollera sina affekter? Vår hypotes är att barnets ADHD-symtomhar ett samband med den samlade affektkontrollen i familjen där merADHD-symtom uppvisas vid bristande affektkontroll och mindresymtom uppvisas vid hög affektkontroll inom familjerna. LÄS MER

  4. 4. Musiklärare möter barn med AD/HD "...det är ju bara lite galenskap"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Ragnarsdotter; [2016]
    Nyckelord :music education; neuropsychiatric disability; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; specialpedagogik; inkludering; musikundervisning; AD HD; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; inclusion; special education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Efter att själv ha mött barn med diagnosen AD/HD väcktes det ett intresse för hur skolsituationen ser ut för dessa barn idag. Som musiklärarstudent kändes det extra intressant att titta på just musiklektionerna. LÄS MER

  5. 5. AD/HD och känslomässigt undvikande : En naturalistisk pilotstudie om effekten av ISTDP för vuxna med AD/HD

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johannes Ermagan; [2015]
    Nyckelord :AD HD; ISTDP; känslomässigt undvikande; psykodynamisk korttidsterapi; komplement till medicinering; känslor; ångest; ASRS; IIP; BAI.;

    Sammanfattning : Bakgrund: AD/HD innebär en funktionsnedsättning med kärnsymptom som ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet. Personer med AD/HD har också ofta problem med känsloreglering. Intensiv dynamisk korttidsterapi (ISTDP) syftar till att hjälpa patienter till ökad förmåga att uppleva komplexa känslor genom att medvetandegöra dem. LÄS MER