Sökning: "AUTONOMI socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden AUTONOMI socialt arbete.

  1. 1. “Några är lite runda, några är lite fyrkantiga - men alla ska in i samma form” En kvalitativ studie om professionellas upplevelser av sysselsättningsfrämjande arbete med kvinnor med autism samt erfarenheter av tvärprofessionell samverkan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alice Brännudd; Cecilia Westlund; [2023-06-26]
    Nyckelord :högfungerande autism; kvinnor; sysselsättning; samverkan; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur professionella förhåller sig till eventuell samhällelig exkludering av kvinnor med autism. Syftet var vidare att genom ett kvalitativt forskningsförfarande undersöka förhållningssätt gentemot målgruppen utifrån dels genusnormer, dels tvärprofessionell samverkan och utformning av sysselsättningsfrämjande insatser. LÄS MER

  2. 2. Känsla av sammanhang i en hybrid arbetsmodell : En kvalitativ studie om upplevelsen av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid hybridarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Johansen; Hanna Okkonen; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; remote work; occupational health and safety OHS ; work environment; Sense of coherence SOC ; social relations; work-life boundary; Hybridarbete; distansarbete; hälsa och säkerhet; arbetsmiljö; känsla av sammanhang; sociala relationer; gränsen mellan arbete och fritid;

    Sammanfattning : Hybridarbete har medfört fördelar och utmaningar som arbetsgivare behöver uppmärksamma för att främja ett hälsosamt arbete. En hybrid arbetsform kan bidra med det bästa från två världar, distans- och kontorsarbete, förutsatt att arbetsgivare och arbetstagare samverkar för att utveckla nya färdigheter för att anpassa sig till det nya arbetssättet. LÄS MER

  3. 3. "Jag är socionom, inte gränspolis" : - en studie om socialsekreterares uppfattningar om en så kallad "angiverilag", samt hur en sådan kan komma att påverka deras professionalitet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ellen Sjömark; Sara Jarl; [2023]
    Nyckelord :angiverilagen; migration; papperslösa; skuggsamhälle; Barnkonventionen; mänskliga rättigheter; civilt motstånd; etik och moral; professionalitet; förtroende; handlingsutrymme; Socialtjänst;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad socialsekreterare anser om en eventuell “angiverilag”, samt hur socialsekreterare tror att den eventuella lagen kan komma att påverka deras professionalitet. Sex intervjuer genomfördes med socialsekreterare inom olika enheter inom svensk Socialtjänst. LÄS MER

  4. 4. Etiska dilemman och avvägningar mellan smittskydd och sekretesskydd

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Olivia Flodbring Larsson; Anna Skillryd; [2023]
    Nyckelord :communicable disease control; the Communicable Diseases Act; the Public Access to Information and Secrecy Act; human rights; ethics; social work in healthcare settings; smittskydd; smittskyddslag; offentlighets- och sekretesslag; mänskliga rättigheter; etik; socialt arbete i hälso- och sjukvård;

    Sammanfattning : Due to their contagiousness, communicable disease require healthcare staff to not only see to the needs of their patient, but also to the protection of themselves and other people from getting infected. Ethical issues and dilemmas tied to the patient’s anatomy and confidentiality arise as interventions to prevent further spread of the disease necessarily involve informing others about the risk of infection. LÄS MER

  5. 5. Konstruktion av skolmotivation och socialpedagogik : En kvalitativ analys av professionellas muntliga framställningar om motivationshöjande arbete med elever i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Danilo Figueroa Toro; Emelie Gall; [2023]
    Nyckelord :High School; Relationship; Participation; Autonomy; Motivation; Gymnasiet; Relation; Delaktighet; Autonomi; Motivation;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att bidra till kunskapsutveckling relaterat till professionellas muntliga framställningar om professionellas motivationshöjande arbete med elever på gymnasiet. Studiens teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktivism eftersom de professionellas motivationshöjande arbete med eleverna är ett socialt fenomen präglat av sociala interaktioner och relationer. LÄS MER